Career Expo weer terug op de campus

Voor de organisatoren van de Career Expo was het lang onzeker of die dit jaar weer in fysieke vorm kon plaatsvinden op de campus. Jules Vaes, voorzitter van de Wervingsdagen, zegt dat diverse draaiboeken klaarlagen, maar dat uiteindelijk het beste scenario eruit is gekomen. Komende week kunnen op dinsdag en woensdag in het Auditorium en in Atlas bijna afstuderende studenten de recruiters weer echt recht in de ogen te kijken.

foto Wervingsdagen

De jaarlijkse Career Expo, waar werkgevers en TU/e-studenten elkaar kunnen ontmoeten, was in maart 2020 in Nederland de eerste grote fysieke happening die slachtoffer werd van de coronapandemie. Na dag één moest de organisatie noodgedwongen de stekker uit het evenement trekken. Toenmalig voorzitter Boris Zwaan had het, nadat op last van de Brabantse Veiligheidsregio de beursvloer in allerijl moest worden ontmanteld, over een gemengd gevoel van “dikke teleurstelling en grote trots”.

De huidige voorzitter van de Wervingsdagen Jules Vaes, derdejaars bachelor bij Mechanical Engineering, kan zich bij die gevoelens van alles voorstellen. “De afgelopen maanden zijn voor ons een soort rollercoaster geweest. Telkens moesten we met onze activiteiten anticiperen op nieuwe maatregelen die door de regering werden ingesteld om de coronapandemie te bestrijden. Gelukkig lukte het ons nog net om medio december onze Skills Sessions in fysieke vorm te kunnen aanbieden. Een week later was dat al niet meer mogelijk geweest.”

Lichten op rood

Vaes en zijn zeskoppige bestuursteam zagen vanaf dat moment steeds meer lichten op rood springen als het ging om het houden van grote fysieke bijeenkomsten. “Er lag een scenario klaar om het net als in maart 2021 volledig online te gaan doen”, vertelt Vaes, “maar we wilden het moment om daar de knoop over door te hakken, zo lang mogelijk uitstellen. Na de persconferentie van Mark Rutte en Ernst Kuipers op 25 januari besloten we om toch alles te zetten op het doorgaan van een fysiek evenement, maar we vreesden wel dat daar allerlei restricties aan zouden komen te hangen: mondkapjes, afstand houden en extra ontsmettingsmaatregelen. Het leverde veel extra stress op.”

Vanaf die persconferentie ging het echter de goede kant op. Omikron was dan wel besmettelijker, maar maakte mensen minder ziek, waardoor allerlei restricties weer werden versoepeld of helemaal afgeschaft. “Voor ons was het echt fantastisch om dat te zien gebeuren, want er lagen veel scenario’s klaar en de mooiste daarvan, een evenement zonder restricties, werd nu toch mogelijk”, zegt Vaes.

“We waren nog even bevreesd voor wat terughoudendheid bij het bedrijfsleven, maar daar bleek na een snelle belronde helemaal niets van. Er doen de komende week op dinsdag en woensdag weer 172 bedrijven mee en dan tel ik daar nog niet eens de start-ups bij, die er ook weer zullen staan om voor hun beginnende bedrijfjes getalenteerd personeel te zoeken. Er is bij de bedrijven enorm veel enthousiasme om weer direct met onze studenten in contact te kunnen treden. Dat zien we ook terug als we kijken naar de Interviewing Days die in mei gaan plaatsvinden. Daarvoor is het animo groter dan ooit tevoren.”

Netwerk Carrousel

Uit de online editie van vorig jaar is wel wat behouden gebleven, zegt Vaes: de zogeheten Netwerk Carrousel. In een hybride omgeving worden bedrijven en studenten dan met elkaar in contact gebracht, waarbij het voor beide partijen onbekend is met wie ze gaan praten. Elke student heeft dan vier gesprekjes van zo’n vijf minuten met een vertegenwoordiger van een bedrijf. Volgens Vaes een zeer goed ontvangen onderdeel vorig jaar en daarom wordt het nu nogmaals meegenomen in het programma.

“Los daarvan zijn er natuurlijk nog de speeddates, waar alleen TU/e-studenten zich voor kunnen inschrijven en waarbij je ook een aantal korte gesprekken hebt, maar dan weet je vooraf wel met welk bedrijf”, zegt Vaes. “Die gesprekken vinden plaats op diverse plekken in het Auditorium.”

Peter Kuipers Munneke

Komende week moet de Career Expo te ervaren zijn zoals die was voor de coronapandemie. Vaes: “We nemen geen extra maatregelen, mondkapjes zijn niet verplicht en er gelden geen afstandsregels. Ook staan nergens pompjes met gel. Die mondkapjes en afschermschotten hebben we overigens wel achter de hand, maar we verwachten niet dat we er gebruik van moeten maken. Wat we wel klaar hebben liggen zijn drieduizend goodiebags, want dat is zo ongeveer het aantal bezoekers dat we over die twee dagen verwachten te verwelkomen.”

Op dinsdag 15 maart wordt het evenement afgetrapt met een lezing door NOS-weerman Peter Kuipers Munneke, die van 9.00 tot 10.00 uur zal spreken in de Blauwe Zaal van het Auditorium over zijn onderzoek op de Noord- en Zuidpool. Op dinsdagmiddag en woensdagochtend zullen respectievelijk nog de bekende neurobioloog Dick Swaab en oud-schaatser en ondernemer Mark Tuitert een lezing geven. Vaes zegt dat hij graag Arjen Lubach nog had willen strikken, die bij de editie van 2020 op de eerste dag nog wel acte de presence had gegeven. “Qua symboliek was dat mooi geweest, dan was de cirkel helemaal rond, maar helaas was Lubach deze keer niet beschikbaar”, zegt Vaes lachend.