D66-Kamerlid in gesprek met studententeams

Er wordt op de TU/e-campus volop campagne gevoerd voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgende week. Vandaag kwam Raoul Boucke, Tweede Kamerlid voor D66, naar de campus om onder andere met studententeams in gesprek te gaan over duurzaamheid. Hij riep de studenten niet alleen op om te gaan stemmen, maar vooral ook om politiek actief te worden. “We hebben technische kennis hard nodig in de politiek.”

Terwijl TU/e-student Boris Zwaan zijn mede-D66’er over de campus rondleidt, maken drie studententeams zich klaar voor hun pitch aan het Tweede Kamerlid. De teams InMotion, Solid en Nurdle Soup mogen in de event area van innovation Space hun projecten presenteren. Het is een kans om bekendheid te krijgen in de nationale politiek. Boucke krijgt op zijn beurt de gelegenheid om D66 bij studenten onder de aandacht te brengen, met het oog op de verkiezingen van aanstaande woensdag.

Toch wordt er tijdens de bijeenkomst weinig over de gemeenteraadsverkiezingen gepraat. De studenten pitchen hun projecten, Boucke stelt vragen: Is de nurdle soup (industriële plasticresten in de zee, red.) een groeiend probleem? Nee, zeggen de studenten, maar wel een probleem dat al tientallen jaren bestaat en opgelost moet worden. Daar is de politicus het mee eens. Lynn van Mourik van InMotion legt uit hoe studenten hun studie een jaar lang niet een beetje, maar helemaal opzij zetten om volledig voor het studententeam te kunnen gaan. De leden van Solid laten zien hoe je met ijzerpoeder energie kan opwekken.

Techneuten

Boucke, die zelf aan de TU Delft studeerde, zegt geïnspireerd te zijn door de studenten. “Ik ben woordvoerder Klimaat en Energie, dus ik ben heel erg op zoek naar innovatieve oplossingen. Daar zijn ze hier mee bezig. Die oplossingen zijn nu nodig, daarom moeten we het proces van onderzoeksfase naar implementatie zien te versnellen. Studenten zijn daar een belangrijke schakel in.” Ook wil hij met het bezoek de politiek dichterbij studenten brengen. “Met name technische studenten. We hebben veel aan het onderzoek dat ze doen, maar we kunnen ze ook in de politiek goed gebruiken.”

Technische kennis is nodig in de politiek, zegt hij ook tegen de aanwezige studenten in een open vraaggesprek. Als voorbeeld noemt hij het actuele vraagstuk rondom de gaskraan die in 2050 dicht moet in Nederland. Het is goed om kennis aan tafel te hebben over de technieken die je als land tot je beschikking hebt, zoals hybride warmtepompen, legt hij uit. “Je moet in zo’n gesprek wel weten wat zo’n pomp doet en dat het een tussenoplossing is.” Hij wil de studenten dus oproepen om vooral politiek actief te worden. De aanwezige studenten beseffen dat ze een belangrijke adviserende rol hebben, maar een carrière in de politiek lijkt geen van hen nog te ambiëren.

Politiek actief zijn wil echter niet meteen zeggen dat je in de Tweede Kamer of de Gemeenteraad moet gaan, zegt Boucke. “Je hebt ook maatschappelijke organisaties zoals Urgenda. Die hebben heel veel techneuten in dienst.” Het gaat er volgens hem om dat de studenten zich bezighouden met maatschappelijke issues.

De grootste

Wie wel politiek actief is, zelfs al tijdens zijn studie, is Boris Zwaan. Het voormalig lid van de U-raad organiseerde het bezoek van Boucke. Hij staat op nummer 22 van de kandidatenlijst van D66 in Eindhoven. “Ik ben alleen een lijstduwer, ik weet nog niet of ik in Eindhoven blijf wonen”, zegt Zwaan. Hij is tevreden over het bezoek, dat voor beide kanten interessant bleek. “Raoul was hier niet om te zenden; als politicus moet je juist luisteren en dat heeft hij gedaan. Hij heeft kunnen zien wat hier in Eindhoven gebeurt op het gebied van challenge based learning. Het is belangrijk om dat in Den Haag ook te ventileren, want het is iets wat ze in heel het land zouden moeten doen.”

D66 staat er in de peilingen goed voor, vertelt Zwaan. “We kunnen de grootste worden in Eindhoven. In dat geval mogen we de informateur leveren en de onderhandelingen starten. Vanuit die positie kan de partij meer betekenen voor de verduurzaming van de stad.” Zijn oproep aan studenten is in dat licht dus ook niet erg verrassend: “Ga allemaal stemmen!”