‘License to play’ voor Ensuite

Skyfall, Live and Let Die en Goldfinger, het zijn bekende songs van James Bond-films. Ze zullen met 23 andere liedjes worden gespeeld door studentensymfonieorkest Ensuite van ESMG Quadrivium ter ere van de zestigste verjaardag van films over geheim agent 007. Concert ‘License to play’ wordt 3 december opgevoerd in het Parktheater.

foto Quadrivium

Het verzoek van componist Mark Hendriks aan studentensymfonieorkest Ensuite van ESMG Quadrivium om James Bond-muziek te spelen viel in goede aarde. Vooral bij dirigent Bart Partouns, die sinds 2014 bij Ensuite betrokken is. “Bij het repeteren vertelt hij over de filmscenes”, zegt student Laethitia Held. Ze speelt mee op haar altviool en is betrokken bij de organisatie van het concert.

Ensuite heeft ongeveer veertig leden en voor dit concert worden ze bijgestaan door twintig gastleden. Dat zijn onder andere oud-leden, een jazz combo van studentenjazzvereniging Studentproof Jazz en drie zangsolisten van conservatoria uit Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. “Via audities zijn die gekozen. De zangers van Vokollage zijn meer een klassiek repertoire gewend, we hebben nu wat meer jazzy stemmen nodig.”

Aanleiding

In 1962 verscheen Dr. No, de eerste film rond geheim agent James Bond. Vijftig jaar later schreef componist Mark Hendriks muziek voor het toen nog bestaande Brabants Symfonieorkest om het jubileum te vieren. “Helaas werd dit orkest opgeheven en hebben ze het nooit uit kunnen voeren”, zegt Held. Er ging nog meer niet door: “Mark Hendriks heeft Ensuite leren kennen via een stuk dat uitgevoerd zou worden ter ere van 100 jaar Eindhoven. Ensuite zou aan dit project meedoen, maar toen gooide corona roet in het eten.” Dit voorjaar heeft Hendriks de studenten benaderd of ze zijn arrangementen van James Bond muziek zouden willen uitvoeren. Daarop heeft hij nog extra nummers geschreven over de films die de laatste tien jaar zijn uitgebracht.

Het concert ‘License to play’ omvat dus de gehele James Bond-filmgeschiedenis, van de eerste film uit 1962 waar Agent 007 naar Jamaica gaat, tot de laatste film waar James Bond wordt achtervolgd in Italië. In het twee uur durende concert komen ook de theme songs aan de beurt die bekend werden door Adele (Skyfall), Shirley Bassey (Diamonds are forever) en Billie Eilish (No time to die).

Om het concert nog meer cachet te geven is er tijdens pauze een martini, “shaken, not stirred”, verkrijgbaar. Altvioliste Laethitia zal die overslaan. “Ik drink geen alcohol als ik speel. Maar wie weet sluit ik er de avond mee af.”

Het concert vindt plaats op zaterdagavond 3 december in het Parktheater en tickets zijn hier verkrijgbaar.