Bouw nieuwe woontorens van start

Met het stapelen van kubussen is dinsdagmiddag het startsein gegeven voor de bouw van nieuwe hoog- en laagbouw op de TU/e campus. Even daarvoor hebben studenten een betonpaal in de grond geboord en kregen sprekers van het College van Bestuur, Woonbedrijf/Vestide en de gemeente een momentje. Ieder is zeer trots op de start van de bouw van 735 studentenwoningen in verschillende types; 366 kamers, 285 studio's en 84 appartementen.

De grond die schuilging onder het Paviljoen is al een tijdje bouwklaar. Vandaag mochten studenten Thomas Lippens (Electrical Engineering) en Sidney den Engelsman (Built Environment) een van de eerste betonpalen de bouwgrond in boren. “Dat deden we met een knopje en een joystick en we kwamen tot 26.44 meter diepte”, zegt Lippens. Woonbedrijf liet hen de taak verrichten om de betrokkenheid van de studenten te belonen én te tonen aan het publiek.

Naast de bouwkeet speecht vicevoorzitter van het CvB Nicole Ummelen over de historische waarde van de plek waar de woningen gaan verrijzen. “Hier is het voor de TU/e in 1956 allemaal begonnen. Van een beetje pijn over het verlies van het Paviljoen gaan we naar enorme trots voor dit project. We willen een levendige gemeenschap op de campus ruimte bieden.”

Community building

Ingrid de Boer van Woonbedrijf, in 1980 was ze op deze plek als student in de B-ateliers in Paviljoen bouwschetsen aan het maken, voorspelt dat die levendigheid er komt. “Hier is het straks te doen”, zegt ze. “De 735 wooneenheden betekenen twintig procent meer woonmogelijkheden op de campus. Om de community op gang te brengen betrekken we studenten via LOT.”

Tussen het publiek staat Lara Hofstra, TU/e’s Student Diversity Officer. Zij heeft haar bedenkingen bij die community building. “Ik ben nieuwsgierig hoe ze dat gaan aanpakken. Dit is een mooi moment om serieus te onderzoeken hoe je mensen een gemeenschap kunt laten vormen. En dan hoop ik dat ze Aurora en Luna (de al bestaande woontorens op het terrein, red.) daarin ook meenemen.”

Puzzelen

Om te symboliseren dat het project een grote puzzel is mogen de betrokken partijen een zitkubus stapelen die in totaliteit een artist impression van de gebouwen weergeeft. Ook burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die eerder vandaag al vergaderde in Atlas met eerst het voltallige college van B&W en aansluitend met TU/e’s CvB, mag een blok leggen.

Wethouder Wonen, Mieke Verhees, onderstreept het belang van de woontorens. “De hele regio heeft groeiplannen en de gemeente heeft de opgave bijbehorende huisvesting te bieden.” Volgens haar is het goed om studenten te koesteren, “want studenten zijn toekomstige uitvinders van oplossingen voor problemen in de gemeente.”