TU/e gaf opdracht voor politie-ingrijpen

Naar aanleiding van de uitspraak van de rechter vorige week vrijdag over de arrestatie van drie studenten tijdens een demonstratie in maart van dit jaar op de campus, heeft Cursor aan de betrokken partijen om reacties gevraagd. Tegelijkertijd is er nu ook duidelijkheid over de vraag wie opdracht heeft gegeven aan de politie om te gaan vorderen. Dat blijkt de TU/e te zijn. De politie ziet het nog steeds als een gemeenschappelijke actie van TU/e, gemeente en politie.

De TU/e was dus opdrachtgever, en daarbinnen een medewerker van de beveiliging, in samenspraak met zijn leidinggevende. Behalve de opdracht geven, is er namens de TU/e ook aangifte gedaan als slachtoffer in de zaak. Zoveel werd duidelijk uit het politierapport, waarin duidelijk beschreven staat wie wat besloten heeft voorafgaand aan de arrestaties, evenals welke aangifte er nadien gedaan is.

Nu door de uitspraak van de rechter duidelijk is geworden dat de vordering nooit had mogen plaatsvinden - zeker niet in deze uitvoering - voor een demonstratie zoals die plaatsvond in het Auditorium, heeft Cursor reacties opgevraagd bij de betrokken partijen. De eerste student die terecht stond, Bram Boer, laat weten heel blij te zijn met de uitspraak van vrijdag. Boer: “Het geeft kracht te weten dat we inderdaad het recht hadden om te demonstreren. Maar het wachten voor de rechtszaal tot het proces begon voelde koud en vreemd.”

Boer kon wel rekenen op veel supporters in de rechtszaal. “Het feit dat de rechter zich duidelijk voor ons uitsprak zonder enige twijfel was een fijne bevestiging dat we het recht hebben te demonsteren op de TU/e en het is ook een signaal dat we kritisch mogen zijn op onze universiteit zonder dat de TU/e de politie mag bellen om ons ervoor te laten arresteren. Dit feit en recht zullen wij zeker in de toekomst opnieuw gebruiken”, zo stelt Boer ook namens University Rebellion, wat impliceert dat er mogelijk nieuwe acties op komst zijn.

Excuses

Boer vraagt het College van Bestuur “om excuses voor de vordering en de executie daarvan." Daarnaast vraagt hij ook "om transparantie over de derde geldstroom van de TU/e. Het geld dat bedrijven aan de universiteit geven voor onderzoek en onderwijs”, aldus Boer. Hij benadrukt ook nog eens een andere belangrijke eis van University Rebellion: “Het verbreken van de banden met de fossiele industrie die onze planeet vernietigt. Als de TU/e wederom deze bedrijven uitnodigt voor de volgende Wervingsdagen, zal ik daar wederom tegen demonstreren en ik hoop velen met mij.”

Het College van Bestuur gaf de volgende reactie op de uitspraak van de rechter: "We vinden het demonstratierecht zeer belangrijk. Demonstraties krijgen bij ons in principe dan ook altijd ruimte, zoals de reeks kleine en grote demonstraties van University Rebellion, en de manifestaties hier op de campus afgelopen week, in reactie op de situatie in Iran."

Wervingsdagen, de organisator van de beurs waarop de demonstratie plaatsvond, is ook om een reactie gevraagd, maar heeft niet gereageerd. Boris Zwaan, oud-voorzitter van de Wervingsdagen van 2020, gaf wel een reactie. Hij zegt dat de bedrijvenselectie bij de Wervingsdagen wordt bepaald door de studieverenigingen in samenspraak met alumni van de grootste werkgevers. "Het ‘Comité van Aanbeveling’ heeft daar geen invloed op", aldus Zwaan, zoals volgens hem nu wel wordt gesuggereerd door Bram Boer.

Gemeenschappelijke actie

De politie houdt in haar reactie vast aan het standpunt dat het een gemeenschappelijke actie was van TU/e, gemeente en politie, zoals eerder verklaard. “Op de betreffende dag hebben we als politie in samenspraak met de TU en de burgemeester (toenmalig burgemeester John Jorritsma, red.) opgetreden. Na vordering door beveiliging en politiemensen om het pand te verlaten, zijn we overgegaan tot aanhouding van diegenen die niet aan deze vordering voldeden. De verdachten zijn aangehouden voor lokaalvredebreuk. De rechter heeft de zaak getoetst en heeft geoordeeld dat er gehandeld is in strijd met artikel 11 van de WOM. Wij hebben kennis genomen van deze uitspraak en zullen bekijken wat dit doet met ons optreden in soortgelijke situaties in de toekomst.”

GroenLinks en Partij voor de Dieren stellen op dinsdag 11 oktober nog raadsvragen over dit onderwerp in de gemeenteraad. De antwoorden daarop volgen doorgaans na vier weken.