Diversiteitsweek heeft extra aandacht voor internationals

De Diversiteitsweek komt er weer aan – van 4 tot en met 11 oktober – en dit jaar is er een speciale workshop om een betere verbinding tot stand te brengen tussen Nederlandse en internationale studenten. Daarnaast is er ook focus op introductie in het studentenleven, want er komen een hoop nieuwe zaken op de verse studenten af. Zeker voor internationals is het studentenleven hier vaak anders dan dat ze gewend zijn in hun thuisland.

foto Vincent van den Hoogen

De workshop is getiteld ‘How to uni’ en wordt georganiseerd door Thor, de studievereniging van Electrical Engineering. Norine Rijksen van Thor houdt zich bezig met well-being binnen de studievereniging en is nauw betrokken bij de organisatie. “We hebben een breed programma voor de workshop waar bijvoorbeeld ook een lunch inzit. Dat is niet alleen een maaltijd: we maken gebruik van makkelijke recepten die we nadien ook meegeven in een boekje. Veel studenten gaan niet alleen voor het eerst studeren, ze wonen plots ook op zichzelf en moeten bijvoorbeeld zelf koken. Dan kan het helpen als je al snel meekrijgt dat koken helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. Verder gaan we onder andere charades (een soort spel á la hints, red.) spelen met studentikoze termen, zodat ze daar ook direct mee bekend raken. En we gaan een soort speurtocht door hun nieuwe studentenstad doen.”

“We kiezen er bewust voor om het drankje in Het Walhalla (de campuskroeg van Thor in Flux, red.) pas aan het eind van de dag te doen. Dan kent men elkaar al een beetje en kunnen we ook meteen de barregels uitleggen. Want die zijn wel een beetje anders dan in een gemiddeld café. Met je rug naar de bar zitten is in ieder geval geen goed idee. Kom naar de workshop om uit te vinden waarom…” Ben je geïnteresseerd om meer verbinding met je (internationale) medestudent te vinden, of heb je behoefte aan een snelle onderdompeling in je nieuwe studentenleven? De workshop vindt plaats op woensdag 5 oktober. Wie zich wil aanmelden of behoefte heeft aan meer informatie kan contact opnemen met Thor. De bar is overigens ook open voor niet-leden die een drankje willen drinken, mocht je als niet-lid ook graag willen ervaren waarom je niet met je rug naar de bar moet gaan zitten.

Afspiegeling studentengemeenschap

In veel studieverenigingen is het merendeel van de leden nog altijd Nederlands en dat geldt ook voor de besturen. Maar er komen steeds meer buitenlandse studenten aan de TU/e. Thor wil graag die afspiegeling van de studentengemeenschap ook binnen de vereniging terugzien en probeert daar onder andere via deze workshop aan te werken. “We hebben nu ook een internationale student in het bestuur. Dat is voor hem én voor ons wel wat pittig: veel zaken zijn in het Nederlands. Je moet dus bewust meer dingen in het Engels sturen bijvoorbeeld, maar je leert dan wel heel snel meer over elkaars achtergrond en cultuur en bent je er beter van bewust dat je in een internationale omgeving studeert”, zegt Rijksen.

Lara Hofstra, diversity officer en organisator van de Diversiteitsweek heeft veel zin in de aankomende activiteiten. “We hebben een week vol leuke dingen gepland. Op 4 oktober beginnen we met een lekker ontbijt en het theaterstuk ‘Time Out’, de studentenversie van Mindlab. We eindigen niet voor niks op 11 oktober, dat is Coming Out Day, een dag waarop extra aandacht is voor mensen die uit de kast willen komen over hun seksuele oriëntatie of genderidentiteit.” Hofstra wil dit jaar overigens extra benadrukken dat diversiteit niet alleen maar over seksuele voorkeur gaat of genderdiversiteit. “Het is veel breder dan dat. Het gaat in mijn optiek onder andere ook over culturele achtergrond. Bijvoorbeeld grenzen stellen qua sociale veiligheid kan voor mensen met verschillende achtergronden anders tot uiting komen. De diversiteitsweek is een mooi moment om van elkaar te leren en elkaar daardoor beter te begrijpen.” Het volledige programma van de Diversiteitsweek zal binnenkort naar buiten worden gebracht.