Hackathon om sociale rouw-app te ontwikkelen

Als jong volwassenen te maken krijgen met het overlijden van een vriend of ouder, heeft dat een enorme impact. Sociale support is dan van onschatbare waarde. Om te onderzoeken hoe rouwende jongeren geholpen kunnen worden hun steun te vinden, organiseert project Happy Again! een hackathon om van daaruit een rouwverwerkingsapp te creëren.

foto fizkes / shutterstock

Happy Again! is een samenwerking tussen TU/e (Human Technology Interaction), Utrecht University, Wageningen University & Research en UMC Utrecht. Mieke Ronckers is een van de negen leden. De HTI-research assistent leidt samen met universitair docent Sanne Schoenmakers dit project.

“We zijn op zoek naar ongeveer vijftig studenten die op twee woensdagen in mei (17 en 24, red.) in interdisciplinaire teams van vier personen mee willen doen aan de hackathon. Het doel is een online zelfhulpplatform te ontwikkelen voor het vergroten van sociale steun om mensen te helpen bij verlies en rouw, gebaseerd op een wetenschappelijke fundering”, zegt Ronckers.

Ze zoekt studenten met verschillende opleidingen. “Behalve technische studenten zijn ook sociologie- en psychologiestudenten welkom. We kunnen verder ook achtergrond in design, ICT of data science gebruiken. En ook Fontys-studenten en andere hbo-studenten kunnen zich inschrijven.”

Rouw

Voorkennis over rouw is niet nodig. Rouwexpert Ellen Dreezens zal de eerste dag een inleidende lezing geven in de filmzaal in de Zwarte Doos. Na een plenaire brainstorm gaan de groepjes zich verspreiden over de eerste verdieping van het gebouw om ideeën uit te werken. “Het gaat erom dat er een app komt waarmee jonge nabestaanden de connecties met hun eigen sociale omgeving kunnen versterken.”

In de tussenliggende week mogen studenten verder werken om de tweede woensdag het plan te verfijnen en te pitchen aan de andere deelnemers. “Het hoeft niet een compleet uitgewerkte app of website te zijn”, stelt Ronckers. Er is wel een stimulans om zo ver mogelijk te komen; er zijn twee prijzen. “Het team met het beste idee krijgt duizend euro, vrij te besteden. Het tweede team krijgt een excursie naar Aryzon, een XR-bedrijf in Ede dat toepassingen met extended reality voor onderwijs ontwikkelt.”

De basis

Aan de wetenschappelijke fundering voor het platform wordt simultaan gewerkt. Ronckers vertelt over vier eindprojecten van zowel bachelor- als masterstudenten bij HTI. “Daar wordt onderzocht of therapeuten iets in een online platform zien en hoe sociale behoeften eruit zien bij rouw. Zelf doe ik ondertussen een systematisch literatuuronderzoek om een model te creëren van wat er nog mist in onderzoeken op het gebied van sociale support.” Bij de hackathon zal ook een student die een dubbele master doet (HTI en Industrial Design) aanschuiven om ideeën op te doen voor haar afstudeerproject.

Ronckers hoopt dat de hackathon uitmondt in een werkend prototype. De onderzoeksvraag zal dan de volgende zijn: Kunnen we de rouwenden helpen met een app om daarmee hun sociale support te versterken en uiteindelijk de het rouwproces te verzachten en de kans op gecompliceerde rouw te verminderen?

Adolescenten

Het brede begrip rouw is door consortium Happy Again! nu toegespitst op rouw bij jong volwassenen. De rouw bij oudere mensen, evenals na het verlies van een baan, een relatie of een huisdier blijven voorlopig even liggen.

Er zijn studenten die al een ouder hebben verloren. Ronckers weet dat sommigen moeite hebben om zelf een supportgroep te vinden. “Als de ene ouder overleden is, rouwt de overgebleven ouder ook. Diegene is dan niet altijd de beste persoon die je kan helpen op dat moment. Vrienden hebben meestal niet een vergelijkbaar verlies meegemaakt en naar een therapeut gaan is weer een hele grote stap”, zegt ze. “Daarom lijkt een zelfhulpapp waar een jongere meteen mee aan de slag kan een goed idee. Om te leren hoe je kunt rouwen en hoe je je omgeving om hulp kunt vragen. Maar ook voor de omstanders moet er iets in zitten. Hoe kunnen zij hulp bieden? We willen dat de verbinding tot stand komt.”

Later kan Happy Again! mogelijk uitrollen naar een bredere doelgroep. Nu gaan Ronckers en Schoenmakers eerst die hackathon in goede banen leiden. Wie zich wil aanmelden (individueel of met teamgenoten) kan dat hier doen.