Intro 2023 | Introcamping is nieuw en al ‘complet’

Achter studentenwoontoren Aurora staat dit jaar voor het eerst een camping waar introgangers kunnen overnachten. Dat kan in gemeenschappelijke tenten of individueel met een eigen tent. De kosten bedragen 60 euro inclusief ontbijt. Tachtig procent van de kampeerders is Nederlands. Rebecca Pelsser die er vanuit de CIC de leiding over heeft, zegt dat dit initiatief zeer wordt gewaardeerd, want zoals de Fransen zouden zeggen, de camping is inmiddels ‘complet’.

De belangrijkste reden dat dit jaar de mogelijkheid er is voor introgangers om op de campus te kamperen, is het feit dat de zalen in het Studentensportcentrum (SSC) niet beschikbaar zijn. Dit omdat het SSC momenteel verbouwd wordt. Pelsser, die BMT studeert, zegt dat het SSC wel meer capaciteit heeft, maar dat de ambiance er niet echt geweldig is. “Mensen liggen daar in grote groepen bij elkaar en elke ochtend moeten de zalen om acht uur weer helemaal ontruimd zijn, omdat er dan gesport gaat worden.”

Op het tijdelijke campingterrein achter Aurora, dat ommuurd is met hekken, staan 37 gemeenschappelijke tenten, goed voor acht of tien personen, en er kunnen dertig kleine tentjes geplaatst worden. In totaal kunnen er zo’n 330 personen terecht. Deze ochtend worden de mensen geregistreerd en zoeken ze hun tent op, of moeten ze aan de slag met hun eigen tentje. Natuurlijk zijn er, verdeeld over twee wagens, toiletten en douches, die ook geregeld schoongemaakt zullen worden, en er is een aparte tent voor eerste hulp mocht die nodig zijn.

Duidelijke regels

Pelsser zegt dat deze week op de camping duidelijke regels gelden, want het is volgens haar niet de bedoeling dat er “feesttenten” gaan ontstaan. Dus het moet op een gegeven moment stil zijn en in de avonden is er iemand van de beveiliging aanwezig om een oogje in het zeil te houden. Overdag zal de camping worden afgesloten.

Toekomstig bouwkundestudent Milan Raczewski vraagt zich bij het opzetten van zijn koepeltentje lachend af of hij eigenlijk wel de goede opleiding heeft gekozen. “Nee, ik ben niet echt een kampeerder en dit zou zomaar eens de eerste en enige keer kunnen worden.” Milan woont nog in Den Bosch bij zijn ouders en zal dat ook de komende tijd nog wel blijven doen. “Op jezelf wonen is toch wel duur en reizen tussen Den Bosch en Eindhoven is geen probleem.” Eindhoven is hem al wel bekend en de studie leerde hij al wat kennen via een vriendin die al derdejaars is bij Bouwkunde.

Treinreizen

Ook Dante Linssen en Max Janssen, beiden student Industrial Design en afkomstig uit Nijmegen, zullen in eerste instantie gaan treinreizen. “Ja, eerst maar eens kijken hoe de studie bevalt. Op zoek gaan naar woonruimte, wat ook in Eindhoven niet makkelijk zal zijn, kan altijd nog”, zegt Dante. Dat ze deze week niet elke avond naar Nijmegen hoeven is natuurlijk een uitkomst, want beide heren kijken er zeker naar uit de introavonden mee te gaan maken. Ze zijn samen ondergebracht in een achtpersoonstent en volgens Dante past dat net met al die luchtbedjes naast elkaar. “Er kwam nog een negende persoon bij uit een andere tent, maar dat was echt te vol, dus die hebben we vriendelijk verzocht om toch nog even verder te kijken”, zegt Dante glimlachend.

Pelsser denkt dat de camping wel potentie heeft voor toekomstige intro’s, ook als het SSC straks wel weer beschikbaar is. “Want het is duidelijk een succes, we zitten vol en de reacties zijn enthousiast. En gelukkig is de weersverwachting deze week ook niet slecht voor kamperen.”