Wat gebeurde in de zomer?

Welkom terug op onze website. Hopelijk had je een fijne vakantie. Terwijl jij je welverdiende rust pakte, is de TU/e niet tot stilstand gekomen. Cursor heeft een selectie gemaakt van opvallende acties van TU/e’ers deze zomer. Er gebeurden bijzondere dingen met auto’s, zeven onderzoekers kregen forse beurzen en de voetbalrobots zijn (opnieuw) wereldkampioen.

foto InMotion
Sport

Robert Tiemeijer (student Applied Physics) is deze zomer studentenwereldkampioen roeien geworden. Het Thêta-lid is een van de acht atleten die met Studenten Holland Acht een gouden blik haalden bij de Universiade. Met een tijd van 5:35.60 waren ze bijna 4 seconden sneller dan de nummer twee, Duitsland.  Het gebeurde op 8 augustus in Chengdu, China. Op de foto zie je Tiemeijer op de boeg (meest linksachter) in de middelste boot met de rood-wit-blauwe pakjes.

Auto’s

Studententeam InMotion is het gelukt om de batterij van racewagen Revolution binnen vier minuten te kunnen opladen, die daarmee 250 km kan rijden. Dat was een doel dat zij in 2018 al omschreven. InMotion heeft de recordtijd kunnen bereiken met innovatieve koeltechnologie. Teammanager Julia Niemeijer legt uit: “Tijdens snelladen komt er veel warmte vrij en dat zorgt voor versnelde degradatie van de batterijcellen. Als je de warmte zo goed mogelijk uit het batterijpakket wilt halen, dan wil je zo dicht mogelijk bij de batterijcellen koelen. Wij hebben daarom een methode ontwikkeld waardoor we op celniveau kunnen koelen, waarbij er ook daadwerkelijk koelvloeistof tussen elke cel stroomt. Dat heeft een enorm positief effect op de levensduur en het herhaaldelijk snelladen. Uit een test van 24 uur blijkt de degradatie van het batterijpakket dan ook minimaal."

URE University Racing Eindhoven kampeerde eerst in Boedapest (Hongarije) om mee te doen aan de Student Formula East. Kantel- regen- en remtests werden doorstaan, het businessplan werd aan experts getoond en zelfs de uitstapvaardigheden van coureurs werd getest. Het echte racen op de Hungaroring was niet zo succesvol als URE hoopte, maar het team is toch trots op wat ze hebben bereikt. Meteen na de Student Formula East ging URE door naar Formula Student Germany.

Mensen

Eric van der Geer-Rutten-Rijswijk zal in de herfst zijn functie als directeur bedrijfsvoering bij het IE&IS inwisselen voor die van directeur Education & Student Affairs (ESA). Hij volgt daarmee Patrick Groothuis op, die per 1 juni secretaris van het College van Bestuur is geworden.

Mark Bentum is per 1 september benoemd tot decaan van de faculteit Electrical Engineering (EE). Hij volgt hoogleraar Bart Smolders op, die sinds 2016 de faculteit leidde.

Robots

Tech United is deze zomer weer wereldkampioen robotvoetbal geworden. Tijdens de finale van de RoboCup in Frankrijk versloegen ze met 6-2 de Falcons van chipfabrikant ASML. Voor Tech United is het de vierde keer op rij dat ze het WK winnen.

De RoboCup is het WK voor zelfsturende robots. De tafelhoge robots spelen 5 tegen 5 met een echte voetbal, in twee helften van een kwartier, op een veld van 18 bij 12 meter. Ze zijn van tevoren geprogrammeerd, maar zodra het fluitsignaal klinkt voetballen ze compleet zelfstandig en zijn de mensen slechts toeschouwer.

Tech United doet ook mee aan de @Home competitie met de zorgrobots HERO, AMIGO en SERGIO. Hier is het de bedoeling om robotica te ontwikkelen die service en assistentie kan verlenen in thuis- of zorgsituaties. Zorgrobot HERO kan al drankjes serveren, deuren openen en spullen op een plank zetten. Hij was iets minder handig dan robots uit Zuid-Korea en Japan en haalde de vierde plaats in de wedstrijd waarbij drie dagen lang opdrachten werden uitgevoerd.

Onderzoek

Zeven net gepromoveerde TU/e’ers hebben elk een Veni-subsidie ter waarde van 280.000 euro gekregen om de komende drie jaar onderzoek te doen volgens eigen wensen. Hun ideeën variëren van ‘Nepcellen maken om verkleving van menselijke cellen te bestuderen’ tot ‘3D-printen van veilige gebouwen’ en ‘AI toegankelijker maken voor het onderwijs’. Lees hier meer.

Dieren

De ganzen hebben drie serieuze trappetjes gekregen in de vijver voor Atlas om het water uit te kunnen komen. Meermalen waren de ganzen te lang in het water geweest en zo versuft dat ze daarna helemaal niet meer op het droge konden komen. Hopelijk is dat nu verleden tijd.