Intro 2023 | Cultuur mag out of the box

Film, toneel en dans zijn de usual suspects als je denkt aan de invulling van een cultuurfestival. Studentenroeivereniging Thêta en studentenautovereniging De Beunbazen zochten en vonden een eigen invulling. Het cultuurfestival, een debuut voor de Intro, werd geopend door ‘Close act’.

foto Simon Bergman

Theatergezelschap ‘Close act’ bestaat uit drie wandelende poppenspelers. Ze lieten op het Koeveld en bij Forum hun poppen overal hun nieuwsgierige ogen insteken. ESAV De Beunbazen kan dat wel waarderen. Maar wat brengt een studentenautovereniging naar een cultuurfestival?

“Autocultuur is zeker heel belangrijk in Nederland”, stelt  Beunbaas Kevin van den Boom. “Kijk naar onszelf (hij bedoelt de 130 leden van de vereniging die als hobby het opknappen van auto’s heeft, red.) - wij doen niets liever dan praten over auto’s. Zo graag zelfs dat we vergeten leden te werven, haha.” Als Cursor hem zijn gang zou laten gaan, praat hij met gemak een uur of acht over zijn oldtimer DAF.

Er zijn vier ‘rijdende projecten’ geparkeerd op het Koeveld en hun eigenaren kunnen alle vragen beantwoorden over de plaats die hun auto inneemt in de tijdlijn van de auto-ontwikkeling van de laatste honderd jaar. “Zoals een kunstliefhebber over schilderijen praat”, zegt Kevin. Als dat geen cultuur is.

Bij Thêta hebben de leden een museum in elkaar gezet. Uit vijftig documenten hebben ze foto’s geselecteerd om op een meterslange tijdlijn te plakken – met geel plakband. Zelf zijn ze er behoorlijk van onder de indruk. De oorsprong van de studentenroeivereniging gaat terug tot 1839.

Ondertussen deelt Studium Generale zoete en zoute popcorn uit en mogen de introgangers zelf weten of ze dat buiten opeten of binnen in De Zwarte Doos onder het kijken naar een serie korte films.

Naast de vijver zijn minstens vijftig (aankomende) studenten als slagwerkers actief bij een percussieworkshop. “Kom in de Brasil flow”, moedigt de dirigent de stilstaande luisteraars aan. Hij heeft nog vele instrumenten die wachten op een speler.