Een schaatsbaan in Atlas, is dat verantwoord?

De WinTU/er Village is in de lunchpauze feestelijk geopend met een dansshow op het ijs en een concert van Vokollage. Vanaf vandaag tot en met 20 december is de kerstmarkt te bezoeken op de begane grond van het Atlas-gebouw. Er is van alles te zien. Kerstbomen in iedere hoek, een ‘plein’ vol picknicktafels, kraampjes met snert en ander ‘winters’ eten en.. een schaatsbaan. Dat laatste is waarschijnlijk het meest spraakmakende dit jaar, want een schaatsbaan binnen, kost dat niet enorm veel energie?

foto mari durieux

In 2018 en 2019 kon er ook al geschaatst worden tijdens de WinTU/er Village. Toen stond de schaatsbaan, en de rest van de kerstmarkt, buiten. “Deze was toen súper populair. Voor student, medewerker, nationaal en internationaal. De schaatsbaan bracht eigenlijk onze hele community bij elkaar”, zegt Erik de Jong, Community Manager van de TU/e. In 2020, tijdens corona, werd besloten de kerstmarkt voortaan naar binnen te verplaatsen. “Dat is de reden dat we met de sterke wens zaten om de schaatsbaan óók naar binnen te brengen.”

Energieverbruik

“We hebben onszelf meteen afgevraagd, kunnen we dit wel maken?”, vertelt de Jong. Een schaatsbaan binnen in een verwarmd gebouw geeft nou eenmaal vraagtekens over duurzaamheid. “De belangrijkste vraag was hoeveel energie verbruikt zo’n ijsbaan en hoe kunnen we dat zo laag mogelijk houden?” Om hoeveel energie het precies gaat staat op een informatiebord bij de ingang van de baan. Voor twee weken, zo lang als de kerstmarkt duurt, is tussen de 4860 en 6480 kWh energie nodig. Dat is vergelijkbaar met wat een vier- tot zespersoonshuishouden op jaarbasis verbruikt. Op deze manier klinkt dat als een enorm verbruik. Echter, wanneer je in plaats van een schaatsbaan een podium met licht en geluid had neergezet, dan kom je op ongeveer hetzelfde verbruik uit. De Jong begrijpt wel waarom er toch meer duurzaamheidsvragen opkomen naar aanleiding van deze schaatsbaan, dan bij het plaatsen van een podium. “Het heeft nou eenmaal de beeldvorming tegen. Je zet iets kouds in een warme omgeving. Dan lijkt het alsof het heel veel energie nodig heeft, terwijl dat relatief dus heel erg meevalt.”

Niet over één nacht ijs gegaan

Bovendien verbruikt de schaatsbaan dit jaar minder energie dan de voorgaande jaren, toen deze nog buiten stond, omdat er nu meer duurzaamheidsmaatregelen zijn getroffen. “Je legt niet zomaar zo’n ijsbaan binnen neer. Het vraagt heel veel denkwerk”, zegt de Jong. “We zijn letterlijk niet over één nacht ijs gegaan.” Het voelt paradoxaal, maar het binnen plaatsen van een schaatsbaan brengt een aantal natuurlijke voordelen met zich mee. Zo scheelt het gebrek aan zon, wind en temperatuurverschillen al een hele hoop energie. Door dit constante milieu hoef je niet continu bij te vriezen wanneer er bijvoorbeeld een windwak is ontstaan of er zon op heeft gestaan. Ook is de baan dertig procent kleiner gemaakt, is er extra isolatie geplaatst, is de bebording zo ontworpen dat het als een soort vriezer werkt die de kou goed vasthoudt en is er gekozen voor een energiezuinige leverancier die wel veertig procent energie bespaart. Bovendien koopt de TU/e alle benodigde elektriciteit duurzaam in én compenseert de leverancier zowel de stroom als alle uitstoot door transport en opbouw.

Dus, is het verantwoord?Volgens de Jong wel. “We hebben gezien dat het ontzettend belangrijk is om momenten te creëren waar mensen op een leuke manier bij elkaar kunnen komen en elkaar kunnen ontmoeten”, zegt hij. “Dan kun je terecht de vragen stellen over energie, en die moet je ook stellen. En nu weten we: het energieverbruik is te overzien en bovendien met duurzame bronnen te organiseren. En met die kennis kan je er dus voor kiezen om zoiets als dit te doen.”

Op de hoofdfoto zie je kunstschaatsers van de Figure Scating Academy Nederland tijdens de officiële opening van WinTU/er Village.

De schaatsbaan is vanaf vandaag tot en met 20 december dagelijks geopend van 11.00 tot 19.00 uur in Atlas. Om de baan zo goed mogelijk te gebruiken komen er iedere doordeweekse dag van 10.00 tot 11.00 uur basisschoolkinderen uit de buurt op bezoek.