Extra betalen voor het plastic om je broodje of smoothie

Per 1 juli betaal je bij de kantines op de TU/e een toeslag als je iets koopt in een wegwerpverpakking. Vanwege nieuwe Europese richtlijnen komt er 0,10 euro bij voor een bekertje en 0,25 euro voor een bakje. Liever geen kosten? Cateraar Appèl biedt servies aan als duurzaam alternatief – wel even terugbrengen na gebruik – of je kunt je eigen beker, kom of bord laten vullen.

door
foto Monticelllo / iStock

Per dag gooien we er in ons land 19 miljoen weg: bekertjes en voedselverpakkingen die plastic bevatten. Om dat terug te dringen, wordt er per 1 juli nieuwe Europese wetgeving van kracht over single use plastics (SUP).

Bij afhaal- en bezorglocaties en supermarkten betalen klanten vanaf komende zaterdag voortaan een toeslag voor wegwerpplastic dat om (direct te consumeren) voedsel en dranken zit. Een bekertje kost je 10 eurocent meer, en een bakje 25 eurocent.

Koop je vanaf 1 juli een salade, broodje of smoothie in de kantine in bijvoorbeeld Flux, Atlas of Vertigo, dan betaal je dus extra voor de wegwerpverpakking. Appèl steekt die inkomsten trouwens niet in eigen zak; ze worden gedoneerd aan Stichting Sociaal Accent.

Servies

De kantines op de TU/e vallen overigens niet volledig onder de noemer ‘afhaallocatie’ uit de nieuwe wetgeving, legt Lieke Jansen Venneboer van Appèl uit. “Het zijn zogenaamde hybride locaties. Je kunt bij ons zowel afhalen als ter plekke iets eten of drinken.”

Dat betekent dat klanten ook kunnen kiezen voor ‘echt’ servies in plaats van een wegwerpverpakking. Per 1 januari 2024 stapt Appèl zelfs helemaal over op servies. Wegwerpbekers en -bakjes zijn vanaf dan verboden voor consumptie op locatie.

Bring your own

Daarnaast is er ook altijd de mogelijkheid om je eigen beker of bord mee te brengen. Die ‘bring your own’-optie plaatst Appèl wel voor enige hoofdbrekens, zegt Jansen. Het is bijvoorbeeld lastig om de portiegrootte uniform te houden, wanneer klanten hun eigen serviesgoed in alle soorten en maten kunnen aanbieden. “Moeten we bij een extra grote beker dan een hogere prijs berekenen?” vraagt ze zich af.

Bovendien kunnen bepaalde gerechten – denk aan een beker yoghurt met fruit en muesli – niet vooraf klaargezet worden als de klant die graag in een eigen beker (of kom) meeneemt. “Dat kan betekenen dat we tijdens de spitsuren meer medewerkers gaan inzetten.” Het zal zich de komende tijd uitwijzen.

Deel dit artikel