Politiek: ‘Vinden studenten met hulpvragen de weg wel?’

In de Eindhovense gemeenteraadsvergadering dienden GroenLinks en D66 gisteravond een motie in waarin ze B&W vragen om te onderzoeken van welke vormen van hulp en ondersteuning studenten nu al gebruik kunnen maken en voor welke soort hulpvragen dit nog ontbreekt. Het gaat om hulpvragen over financiën en gemeentelijke regelingen waar studenten gebruik van kunnen maken, over wonen, (mentale) gezondheid en specifieke vragen van internationale studenten.

foto Mladan Zivkovic / iStock

De vrije motie die gisteravond werd ingediend is volgens Sep Wittenbols, commissielid voor GroenLinks Eindhoven, voortgekomen uit gesprekken die werden gevoerd met diverse studentenorganisaties en individuele studenten. Vanuit de TU/e namen de studentengroeperingen DAS, Groep-één, ONS en Cosmos (internationals) er aan deel. Uit die gesprekken kwam naar voren dat studenten geregeld tegen problemen aanlopen, daar vragen over hebben, maar dan niet weten waar ze daarmee terecht kunnen bij de gemeente. Of ze vinden het lastig wegwijs worden in het aanbod van hulp. Het gaat dan om kwesties als financieel rondkomen, stress, mentale problemen, slechte huisbazen, etc.

Volgens GroenLinks en D66 ligt hier een taak voor de gemeente omdat die verantwoordelijk is voor de jeugdzorg, schulden en armoede, goede huisvesting, etc. Daarnaast wil B&W inzetten op een goed netwerk rondom onderwijs, (informele) zorg, jongeren, en veiligheid, en per inwoner te kijken welke route naar hulp het beste werkt.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De indieners vinden dat er ‘een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de onderwijsinstellingen, gemeente en andere betrokken organisaties is om studenten te helpen met de problemen waar ze tegenaan lopen’. Volgens hen zijn de bestaande hulpmiddelen nog onvoldoende bekend bij studenten. Op elke onderwijsinstelling van mbo, hbo en wo moeten de hulpwegen waar studenten ondersteuning, advies en/of een verwijzing naar een hulpverlenende instantie kunnen krijgen, zichtbaar aanwezig zijn.

B&W wordt opgeroepen om samen met studenten(organisaties) na te gaan welke vormen van hulp en ondersteuning er al zijn waar studenten gebruik van kunnen maken, en voor welke soort hulpvragen deze hulp en ondersteuning nog ontbreekt. Ook moet onderzocht worden hoe de informatievoorziening over deze hulp en ondersteuning is geregeld, en waar deze informatievoorziening nog tekortkomt qua inhoud of het bereiken van de doelgroep.

Hierbij moet in ieder geval aandacht zijn voor hulpvragen over financiën en de gemeentelijke regelingen waar studenten (ook) gebruik van kunnen maken, wonen, (mentale) gezondheid en specifieke vragen van internationale studenten. Relevante organisaties zoals DUO, het Huurteam en (mentale) zorgverleners moeten hier ook bij betrokken worden.

Wethouder Samir Toub van diversiteit, zorg, jeugd en maatschappelijke ondersteuning, zei dat B&W de motie zal omarmen en in gesprek zal gaan met de onderwijsinstellingen om met hen te kijken hoe een extra boost kan worden gegeven aan de informatievoorziening rondom allerlei regelingen en instanties die voor de student van belang zijn. Ook studentenorganisaties zullen daarbij betrokken worden. Tevens liet hij weten dat het geen losstaand actieplan zal worden, "maar dat het onderdeel wordt van LEA, de Lokaal Educatieve Agenda."

De motie werd gesteund door PvdA, CDA,Volt en Ouderen Appèl. In het tweede kwartiel van 2024 willen GroenLinks en D66 dat de gemeenteraad wordt geïnformeerd over de resultaten en de (eventuele) vervolgstappen. Toub zei dat dit geen probleem is.