NSK Theatersport komt naar Eindhoven

Studententheatervereniging Doppio heeft afgelopen weekend het Nederlands Studentenkampioenschap Theatersport in Utrecht gewonnen. Het team Opsmuk van Doppio won met hun improvisatietheaterstuk. Hun zege betekent dat Eindhoven volgend jaar gaststad is. Doppio domineerde de finale met twee eigen teams.

foto ©Super Formosa Photography

Bij theatersport gaat het erom de grappigste, interessantste of mooiste geïmproviseerde scènes neer te zetten. In een wedstrijd spelen twee teams tegen elkaar scènes van vijf minuten. Ze gebruiken suggesties van het publiek zoals “een soap over fietsen en broden” en geven elkaar uitdagingen (“gebruik deze vogel uit het spel Wingspan ter inspiratie”). Een driekoppige jury geeft uiteindelijk één tot vijf punten voor de categorieën Spel, Inhoud en Techniek. Bovendien zijn er in de finale twee keer drie punten uit te reiken door het publiek.

Doppio-finale

Er deden dit jaar negentien teams mee uit Nederland en België. Doppio nam deel met drie teams: Opsmuk, Zand in Zwembroek en Zesjescultuur. In de finale stonden twee van de drie Doppioteams zelfs tegenover elkaar: Zand in Zwembroek tegen Opsmuk. Dat laatste won de befaamde Duck-troffee en dus de mogelijkheid om het NSK naar Eindhoven te halen komend jaar.

Thomas den Hollander, een van de spelers uit het winnende team van Doppio vertelt hoe het was: “Toen we in de kwartfinale wonnen, ging alles ineens ontzettend snel. We wisten eigenlijk niet wat we moesten doen met de uiteenlopende feedback die we gedurende het weekend van de jury hadden gekregen. Na advies van onze theatersportregisseur (Bram Joop Timmers) besloten we de dingen te doen die we zelf het leukst vonden. We hebben scènes misschien wel meer voor elkaar gespeeld dan voor het publiek en de jury omdat we elkaar aanvoelen. Het is altijd de vraag of iets werkt bij het publiek, maar we weten wat we van elkaar goed vinden”, zo legt hij uit.

“De finale was een geweldige ervaring", laat Den Hollander weten. "Beide teams genoten er ontzettend van om daar te mogen spelen en dat moet in het publiek te merken zijn geweest. We waren denk ik allebei op ons best.” Naast Den Hollander speelden ook Bart van Popering, Mirjam de Rijke en Sjoerd Spies in het winnende Opsmuk.

NSK 2024

Het volgende NSK in 2024 vindt plaats op de universiteitscampus. “De datum is nog niet bekend maar zal eind oktober of begin november zijn”, laat Den Hollander weten. Meer weten of te zijner tijd bezoeken? Houd de website in de gaten.

Redactionele noot

Bij Cursor is op dit moment grote onduidelijkheid over haar journalistieke vrijheid. In samenwerking met de vakbonden hebben de redactieleden een voorstellenbrief ten aanzien van persvrijheid neergelegd bij het College van Bestuur en is er een eerste gesprek gevoerd. Dit artikel is gepubliceerd in afwachting van de uitkomst van het onderhandelingsproces.