Student Take-Over: kunst als sociale smeerolie

Wat zou je doen met duizend euro? Dat was de prikkelende vraag die Studium Generale stelde aan de studentenpopulatie. Studenten mochten met dat geld een zelfbedacht cultureel programma organiseren. Toen Thanos Nousias en Helena Rodriguez lazen over dit project, met de naam Student Take-Over, dachten ze: let’s do it! Gisteren was het zover. Onder de noemer Connecting through Art gingen studenten in kleine groepjes het Van Abbemuseum in, om de kunst én elkaar te leren kennen.

afbeelding Studium Generale

Wat zou jij doen als je duizend euro kreeg? Het is een mooi bedrag voor een nieuwe telefoon, of om een stukje studieschuld mee af te lossen. Maar Studium Generale had er een ander idee bij, vertelt programmamaker Liza Gloudemans.

“Af en toe gaan we met een groep studenten om de tafel zitten om onze programma’s te evalueren en om te brainstormen over nieuwe ideeën. Student Take-Over is voortgekomen uit zo’n brainstorm.” ‘Laat ons zelf eens een activiteit bedenken’, zeiden een paar studenten, en Gloudemans en haar collega’s dachten: waarom eigenlijk ook niet? Ze reserveerden duizend euro budgetruimte en vroegen studenten: wat voor programma zouden jullie hiermee maken?

Bij Studium Generale gingen ze aanvankelijk uit van een eenmalig experiment. “Maar we kregen zó veel leuke reacties op onze oproep, dat we dit collegejaar elk kwartiel een Student Take-Over hebben – van een theaterervaring tot een lunchlezing over de kracht van autisme.”

Kwetsbaar

Thanos Nousias, masterstudent Innovation Sciences, zat met Helena Rodriguez te studeren op de campus toen hij in een nieuwsbrief van Studium Generale las over Student Take-Over. “Let’s do it!” riep hij enthousiast tegen haar. “Dat is wel mijn standaardreactie op zo’n beetje alles hoor”, relativeert hij. “En dan is het aan mij om wat realiteitszin in te brengen”, zegt Rodriguez met een grijns. Zij is na haar bachelor bij IE&IS een master gaan doen in Utrecht, en die heeft ze recent afgerond.

De twee kennen elkaar nog van de Intro en zijn nu huisgenoten. Al brainstormend kwamen ze tot de conclusie dat ze een programma wilden maken dat studenten met elkaar in contact brengt. “En dat gaat echt sneller als je je kwetsbaar durft op te stellen. Anders kun je heel lang in koetjes en kalfjes blijven hangen.”

“Eerst dachten we aan een Pecha Kucha-avond waarop deelnemers elkaar verhalen zouden vertellen over hun ervaringen met een gebroken hart.” Om dat te durven, voor een publiek van vreemden, vraagt echter wel héél veel lef. Al doorassociërend kwamen de twee toen op het idee om studenten in kleine groepjes het Van Abbemuseum in te sturen, met een stapeltje gespreksstarter-vragen. Gistermiddag was het zover: Connecting through Art.

Contacten leggen

Waarom was de keuze eigenlijk gevallen op een activiteit waarbij je nieuwe mensen leert kennen? “Voor veel studenten is het best moeilijk om sociale contacten te leggen en eenzaamheid onder studenten is een thema.” Als international heb je bovendien nog wat extra hindernissen te overwinnen bij het sluiten van vriendschappen, weten Nousias en Rodriguez, die afkomstig zijn uit respectievelijk Griekenland en Mexico.

Nousias: “De taal is het probleem niet, want Nederlanders spreken geweldig Engels – al roepen ze zelf vaak het tegendeel. Maar je mist wel een gedeelde achtergrond.” Natuurlijk kun je je aansluiten bij Cosmos of een gezelligheidsvereniging, maar dat past niet bij iedereen, weet Rodriguez. “Ik ben zelf introvert en kom niet zo tot mijn recht in grote groepen.” Het Nederlandse studenten-feestvieren met veel en vaak alcohol drinken moet je ook liggen, vinden de twee.

Rodriguez had dan weer wél graag meegedaan aan een activiteit als Connecting through Art. “Ik had wel een kleine drempel over gemoeten, maar in een klein groepje ben ik op mijn best, en ik houd erg van moderne kunst.”

Sterrennacht

Ook Nousias is kunstliefhebber. Is dat de enige reden dat het programma plaatsvond in het Van Abbemuseum? “Het leuke aan het Van Abbe is, dat je geen vaste route hoeft te lopen, maar op eigen houtje op schattenjacht kunt gaan”, vertellen de twee. “En het fijne van een museum als locatie om nieuwe mensen te ontmoeten, is dat je elkaar niet aan zit te staren, maar samen naar kunst kunt kijken. Dat voorkomt awkward situaties. Bovendien hopen we dat de kunstwerken een sfeer creëren die de deelnemers inspireert om zich open te stellen.”

En de vragen? “We hebben een stapel kaarten besteld bij School of Life.” Het zijn geen kennisvragen over de kunst in het Van Abbemuseum, maar de antwoorden zeggen iets over jou als persoon. “We hebben een selectie gemaakt met vragen over kunst en cultuur, zoals: als je uit álles mocht kiezen, welk kunstwerk zou je dan thuis aan de muur willen hebben?”

Wat zouden zij zelf op die vraag antwoorden? Nousias gaat voor een werk van Goya, van wie hij in Madrid indrukwekkende schilderijen zag. Rodriguez kiest voor Van Goghs Sterrennacht – “Cliché misschien, maar ik vind het weergaloos.”

Redactionele noot

Bij Cursor is op dit moment grote onduidelijkheid over haar journalistieke vrijheid. In samenwerking met de vakbonden hebben de redactieleden een voorstellenbrief ten aanzien van persvrijheid neergelegd bij het College van Bestuur en is er een eerste gesprek gevoerd. Dit artikel is gepubliceerd in afwachting van de uitkomst van het onderhandelingsproces.