DDW: material design en biobased uitvindingen steeds populairder

Zaterdag 21 oktober was de officiële opening van de Drivers of Change tentoonstelling van de TU/e op de Dutch Design Week (DDW). De opening van de DDW zelf vond een dag eerder plaats. Het valt op hoeveel material design en biobased uitvindingen er op de Dutch Design Week te vinden zijn, vaak gemotiveerd door de klimaatverandering. De uitvindingen zorgen bijvoorbeeld voor efficiënter (her)gebruik van kostbare materialen of nieuwe toepassingen van bestaande materialen.

De projecten van de TU/e zijn vooral te vinden op het Ketelhuisplein. Verder zijn er op de campus ook nog twee projecten te zien, G11 en G12 op het programma en op locatie City Hall. Ter ere van de opening van de TU/e-tentoonstelling zaterdag was een van de robots gereserveerd: die schoot een bal af op de collegevoorzitter Robert-Jan Smits, zo vertelde Lucas Asselbergs, DDW-projectleider vanuit de TU/e.

Robotica neemt een ruim thema in van Drivers of Change. Katrien van Riet (Industrial Design) spreekt vol enthousiasme over haar project rond soft robotics: “Normaal gesproken is bij soft robotics alleen de eindgreep (zoals het rode deel in het voorbeeld op de foto) in praktijk soft. Ik ben uitgedaagd om iets te ontwerpen dat in zijn geheel zacht is.” Dat is haar gelukt en ze heeft verschillende demonstratiemodellen bij zich. “Ik vind het super interessant om mee bezig te zijn. Ik hou van elektronica en elektronica is eigenlijk gewoon het bouwen van circuitjes. Dat kan dus ook met lucht en dat laat ik zien met mijn modellen. Eerst bedacht ik dat deze luchtdrukcircuits universitaire studenten kunnen helpen circuits beter te begrijpen en zelf te bouwen, maar omdat het zo veilig is zonder stroom is het ook erg geschikt om kinderen meer over circuits te leren. En we merken dat kinderen het heel leuk vinden om hiermee bezig te zijn.” Het circuit met het witte vlaggetje laat goed actie-reactie zien. De paaltjes met witte dop zijn fluitjes. Afhankelijk van hoe het vlaggetje beweegt, hoor je andere fluitgeluiden uit de pijpjes.

Direct resultaat

Verderop vinden we studenten van Biomedical Technology die in een donkere kamer staan met een wel heel bijzondere virustest: eentje die het resultaat direct zichtbaar geeft dankzij het NanoLuc eiwit uit een bepaalde garnaal. Een technologie waar wij onlangs ook een Sluitstuk over publiceerden. Een test als deze zou een alternatief kunnen zijn voor bijvoorbeeld de coronatesten omdat deze sneller is en nauwkeurig. Aan een officiële marktgang wordt nog gewerkt.

Op Drivers of Change staan ook twee ‘oude bekenden’ en publiekslievelingen. Zo zijn de ratjes met rugzakjes te zien die bij publicatie viral gingen. Op foto en video weliswaar, geen echte harige exemplaren, al is er wel een rugzakje te bewonderen. Verder is een glazen kooi de Eterna te zien, de auto van TU/ecomotive.

Natuurlijk is er veel meer te zien dan enkel de TU/e-uitvindingen. In het Klokgebouw vind je veel biobased projecten, zoals uitvindingen op basis van algen of koffieprut. Maar ook nieuwe materiaalontdekkingen die beter zijn voor het klimaat, zoals bouwen met tegels of andere bouwmaterialen op basis van klei. Dat is gemakkelijk te winnen, sterk en goed herbruikbaar. Er wordt door designers steeds meer naar die voorwaarden gekeken bij het kiezen van materialen. Hoe simpeler hoe beter, winbaar met zo min mogelijk negatief effect op mens, dier en omgeving en graag oneindig herbruikbaar. Ook voedsel is vaak inspiratiebron als input tot het maken van iets nieuws. Snoeppapier wordt milieuvriendelijke confetti, koffieprut tovert zich om tot akoestisch paneel. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Redactionele noot

Bij Cursor is op dit moment grote onduidelijkheid over haar journalistieke vrijheid. In samenwerking met de vakbonden hebben de redactieleden een voorstellenbrief ten aanzien van persvrijheid neergelegd bij het College van Bestuur en is er een eerste gesprek gevoerd. Dit artikel is gepubliceerd in afwachting van de uitkomst van het onderhandelingsproces.