Nieuwe vicevoorzitter zal begin 2024 aantreden

Voor Nicole Ummelen, die vorige week feestelijk werd uitgezwaaid na vier jaar vicevoorzitterschap aan de TU/e, treedt begin 2024 een opvolger aan. Op dit moment loopt daarvoor de sollicitatieprocedure. Collegevoorzitter Robert-Jan Smits en rector Silvia Lenaerts deelden dat mee in een dubbelinterview dat vandaag op de homepage verscheen. Tot die tijd verdelen beiden de portefeuilles van Ummelen. Ook neemt Lenaerts de portefeuille valorisatie over van Smits. Oud-decaan Ingrid Heynderickx van IE&IS wordt binnenkort benoemd tot ambassadeur Integriteit.

foto MicroStockHub / iStock

De sollicitatieprocedure voor de nieuwe vicevoorzitter is in volle gang, laat Smits weten in het interview. “Eind oktober is de laatste selectieronde, dan weten we wie Nicole Ummelen gaat vervangen.” Het zal begin 2024 worden voor die aan de slag gaat, verwacht Smits. Volgens hem is er zeer veel belangstelling voor de functie. “We hebben reacties gehad van vijftig tot zestig kandidaten, zelfs uit het buitenland. Met onze reputatie en bekendheid zit het dus wel goed.”

Tot de tijd dat het CvB weer compleet is nemen Smits en Lenaerts de portefeuilles van de vertrokken vicevoorzitter tijdelijk over, samen met universiteitssecretaris Patrick Groothuis. Smits: “Ik heb campusontwikkeling en kennisveiligheid erbij gepakt, Silvia doet personeelsmanagement. En omdat Silvia een enorme passie heeft voor valorisatie, heeft ze dat van mij overgenomen.”

Ook werd de benoeming aangekondigd van oud-decaan IE&IS Ingrid Heynderickx tot ambassadeur Integriteit. Volgens Smits en Lenaerts om daarmee het belang van de academische waarden en integriteit te benadrukken.

Bureaucratische rompslomp

Beide bestuurders spreken zich ook nog uit over een aantal onderwerpen waarbij ze verandering willen zien te bewerkstelligen. Zoals de “bureaucratische rompslomp”, die Smits hier nog stukken groter noemt dan bij de Europese Commissie in Brussel waar hij voorheen werkte. Smits: “De universiteit is veel complexer, dat komt deels door onszelf, maar ook door alle regels die de overheid ons oplegt. We moeten kijken waar we kunnen afbouwen, zodat onze mensen meer tijd hebben om hun échte werk te doen.”

Lenaerts zegt veel samenwerking te zien tussen faculteiten en onderzoekers, “maar ik zie ook verkokering bij faculteiten en diensten. Verschillende personen doen min of meer hetzelfde werk, maar vanuit andere vakjes. Dat kan efficiënter.” Volgens Smits moeten interne procedures en werkmethodes herzien worden. “Er zijn ongewenste verschillen tussen faculteiten als het gaat om bijvoorbeeld een benoemingsadviescommissie of het PI-model (principal investigator, red.)”, aldus de collegevoorzitter. “We moeten het simpeler maken en standaardiseren.”

Governance

Vereenvoudigen en efficiënter werken zijn ook wensen van het CvB als het gaat om de governance van onze universiteit, de manier waarop de TU/e bestuurd wordt. “We hebben veel fora waarbinnen we over hetzelfde onderwerp vergaderen”, geeft Smits als voorbeeld. “We praten met de decanen, met de directeuren, met de instituten. We praten vaak over hetzelfde onderwerp, maar doen dat nooit met iedereen bij elkaar. Dat kan efficiënter.”

Tijdens het decanendiner voor de zomervakantie werd die conclusie onderschreven door de decanen. “We waren blij dat er veel herkenning was bij de decanen”, aldus Smits. "We moeten de universiteit met z’n allen maken. Het is niet diensten tegen faculteiten - we moeten het samen doen.” Decaan Edwin van den Heuvel gaat samen met een werkgroep bekijken hoe de governance beter kan worden ingericht.

Voor het aanbrengen van radicale veranderingen in het huidige Instellingsplan ziet Smits nu geen aanleiding. “Gelukkig zijn de decanen dezelfde mening toegedaan. Excellentie blijft centraal staan, en we gaan kijken hoe we talent beter kunnen aantrekken en behouden, onder meer door onze onderzoeksinfrastructuur te moderniseren.”

Ook zouden faculteiten meer dan ooit moeten nadenken over hun bijdrage aan de samenleving. “Hoe gaan ze helpen om de transities vorm te geven. Er moet meer van buiten naar binnen worden gedacht”, aldus Smits.