Alumnus Thijs van Stralen bouwde Flux na in Minecraft

Thijs van Stralen, ondertussen alumnus Natuurkunde, had plots veel meer vrije tijd tijdens de coronaperiode doordat hij niet meer twee uur per dag hoefde te reizen van en naar de universiteit. In zijn vrije tijd speelde hij al graag Minecraft, maar door die extra uurtjes kwam hij op een leuk idee: Flux, het faculteitsgebouw van zijn studie nabouwen in zijn favoriete computerspel.

foto Thijs van Stralen

“Je zit thuis en je moet toch wat”, grijnst hij op de vraag waarom hij hieraan begonnen is. Op dat ‘wat’ mag hij best trots zijn want zijn creatie ziet er echt uit als Flux. Zelfs de details in het gebouw en de zaken in de omgeving als de fietsenstalling en het veld zijn toegevoegd. “Ik heb eerst gekeken hoe ik dit het beste aan kon pakken. Ik heb Google Maps en Google afbeeldingen gebruikt voor de schaal en ook de streetview functie kwam goed van pas: er zijn in het verleden mensen geweest die daarop ook met een 360 graden camera opnames van binnenin het gebouw hebben gemaakt!”

“En toen ben ik gewoon wat gaan proberen. Elke dag wat bijbouwen.” Hoeveel uur er precies in zit, vindt hij moeilijk schatten. “Een wilde gok: 100? Ik heb er in ieder geval jaren over gedaan, steeds een beetje bijbouwen.” Is het nu dan ook echt af? “Tja, wat is af. De buitenkant is wel redelijk klaar: er zijn parkeerplaatsen, een fietsenstalling en omliggende wegen. Maar de binnenkant is wel moeilijk om tot in detail na te maken.” Naast Flux bouwde hij ook Auditorium – waar hij de meeste van zijn colleges had – na in Minecraft. “De binnen- en buitenkant inclusief parking zijn al ver af, maar er is nog wel wat werk nodig.”

In Minecraft kun je samen met andere deelnemers in hetzelfde gebied spelen, maar je kunt ook je gebouwde omgeving op een andere manier delen. Dat deed Van Stralen dan ook op een soort forum. “Daar heb ik zowel Flux als Auditorium beschikbaar gemaakt als download voor iedereen die het leuk zou vinden om hem te installeren in zijn eigen Minecraft-wereld.” Mocht je nou nog nooit Minecraft hebben gespeeld maar wel nieuwsgierig zijn geworden stelt Van Stralen je gerust: “Het is een relatief eenvoudig computerspel waarvoor je geen programmeerkennis nodig hebt. Het werkt eigenlijk als bouwen met blokken, maar dan op de computer.”

Nog meer campusgebouwen?

Het bouwen van Flux en Auditorium was gewoon “voor de leuk”. Of Van Stralen nog meer gebouwen na gaat bouwen? “Ik denk het niet. Maar ik ben net klaar met mijn master en wil hier wel gaan promoveren.” Als hij dan wellicht in een ander gebouw werkt zou het zomaar eens kunnen gebeuren…

Er is blijkbaar ook nog een groep die de hele campus aan het nabouwen is: Panki. Zij zijn ook al een heel eind op weg en hebben ook een eigen Discord server.