TU/e verder zonder Community Manager

Erik de Jong gaat de TU/e verlaten. Twintig jaar geleden startte hij aan de TU/e als bouwkundestudent en vanaf 2017 is hij hier community manager. Nu vindt hij het tijd om zich te richten op een bestaan in Den Bosch, alwaar hij directeur van de Bosch Parade wordt. Zijn functie vervalt, maar de activiteiten die hij initieerde worden wél overgenomen.

Erik de Jong was blij dat hij na zijn afstuderen (architectuur, 2012) gevraagd werd door Joep Huiskamp voor een betaalde klus bij Education and Student Affairs. Als student was hij opgevallen door zijn actieve houding. “Ik was voorzitter van Quadrivium, studentassistent bij Studium Generale, penningmeester van koepelvereniging Scala, ik organiseerde driemaal Muziek op de Dommel en was student-lid in de eerste lichting van Stehven. De opdracht om mee te schrijven aan het studentenverenigingsbeleid van de TU/e paste precies bij mij. Beter dan als architect werkzaam te zijn.”

In 2013 werd De Jong een officiële TU/e-medewerker en kon als coördinator van het CLUSTER Network (een netwerk van 12 Europese universiteiten) rondreizen over heel het continent. Hij sloot het af met een internationaal congres over Engineering Education in het Evoluon.

Op het moment dat de TU/e besloot te transformeren tot een Engelstalige universiteit, kwam het besef dat er iemand nodig was om de community vorm te geven. Hoe zorg je dat alle medewerkers en studenten een gemeenschap worden en niet als los zand langs elkaar schuren? Erik de Jong bleek er zeer geschikt voor.

Aanjager

Hij heeft oog voor minderheden en bedacht evenementen die plaats bieden aan iedereen en vooral aan de mensen samen. Zo kwam hij met de TU/e-kerstmarkt (nu WinTU/er Village), blies nieuw leven in ‘Connect with my culture’ en zorgde dat op de TU/e-website ook ruimte is voor alle (studenten)verenigingen.

De Jong is tevreden over wat hij bereikt heeft als community manager. “Onze normen en waarden staan nu op papier. Er zijn meerdere momenten voor ontmoetingen ontstaan. En we hebben eindelijk een pop-up winkel!” Maar het is tijd om te gaan, herhaling is geen favoriet woord van De Jong. “Ik heb het altijd als een tijdelijke functie gezien”, zegt hij. “En het was part time, ik was tegelijk ook zakelijk leider van de Bosch Parade. Nu word ik algemeen directeur wat betekent dat mijn werk verdubbelt. Meer uren, meer inhoud. Ik word nu bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor de algehele artistieke koers.”

Vrijdag 15 maart is Erik de Jong voor het laatst te vinden in zijn kantoor in MetaForum. De afscheidsborrel wordt gehouden op dinsdag 26 maart in de Zwarte Doos.

Donderdag brengt Cursor een afscheidsinterview met Erik de Jong waarin hij uitgebreid vertelt over zijn tijd aan de TU/e.