Omniband te gast op nieuwjaarsconcert in Auditorium

Het nieuwjaarsconcert dat het Philips Harmonie Orkest jaarlijks uitvoert in het Auditorium van de TU/e, krijgt deze keer een theatrale omlijsting. De driekoppige Omniband zal het publiek vermaken met grappen, gezelligheid en goede muziek. Het PHO is gewend te switchen tussen moderne en klassieke muziek en zal de traditionele nieuwjaarsmuziek niet vergeten. Het concert is op 14 januari en gratis te bezoeken door TU/e-studenten en -medewerkers.

foto Jelle Visser

Maar liefst 26 instrumenten nemen Jochem van Hoogdalem, Sander Borst en Douwe Nauta van muziektheatercollectief De Omniband mee naar het Auditorium aanstaande zondag. “De drie mannen hebben elkaar ontmoet in het Ricciotti Ensemble, een broedplaats voor muzikanten die alles nèt een beetje anders willen en vinden dat de wereld wel wat gezelliger mag. Geïnspireerd door Mini & Maxi, the Ashton Brothers, Victor Borge en nog vele anderen brengt de Omniband gezelligheid, muzikaliteit, goeie grappen, slechte grappen, mooie muziek en muziek om bij te springen”, zegt Karien Wertz van PHO.

Wertz speelt al 25 jaar hobo in het harmonieorkest en ze weet niet beter dan dat het nieuwjaarsconcert in het Auditorium wordt gespeeld. “Het is akoestiek gezien een moeilijke zaal. Maar met alle ervaring daar weten we hoe we ons moeten aanpassen. De bassen zetten we bijvoorbeeld net wat anders neer.” Een voordeel van de ruimte is dat er veel mensen een plaats kunnen krijgen, zelfs op de balustrade.

Onder nieuwjaarsmuziek verstaat Wertz onder andere de ouverture van de operette Isabella van Franz van Suppé, de Tritsch-Tratsch-Polka en de Kaiser-Walzer van Johann Strauss jr. en de circusmars The Circus Bee van de Amerikaanse componist Henry Fillmore. Het staat allemaal op het repertoire. “Dit jaar gaan we zelfs naar Mexico met Sobre las Olas van Juventino Rosas. En ook spelen we de eigentijdse compositie Rapsalon Fanfare van de Nederlandse Steven Verhelst.”

Wertz weet het concert wel aan te prijzen: “Ons optreden bevat ook de wals And the Walz Goes On. Deze werd voor het eerst gespeeld door het orkest van André Rieu in Wenen. In het publiek zat daarbij de componist. Dat was niemand minder dan de Welshman acteur Sir Anthony Hopkins, die het nummer op negentienjarige leeftijd schreef, toen hij nog andere aspiraties had.”

PHO heeft banden met Auletes, het studentenharmonieorkest van de TU/e. Op dit moment spelen zeker zes oud-Auletesleden mee, weet Wertz. Dat PHO terecht kan in het Auditorium is trouwens te danken aan Frits Philips, die dit begin jaren tachtig zelf voorstelde aan het toenmalige collegebestuur.

TU/e’ers hoeven geen kaart te bestellen, op vertoon van hun medewerkerspas of studentenpas krijgen zij gratis toegang. Kinderen tot 12 jaar mogen ook vrij naar binnen. De zaal gaat open om 10.30 u, de muziek begint een uur later. Kaarten en info: www.philipsharmonie.nl