Lentekriebels: TU/e-gemeenschap begint een tuin

Promovenda Eugene Mamulova is gek op tuinieren en gelooft dat er meer enthousiastelingen op de campus rondlopen. Die probeert ze nu te vinden om haar kleine tuiniersgemeenschap te laten groeien. Mamulova won vorig jaar de wedstrijd van het diversiteitsfonds. Dat geld helpt haar project op de campus verder te groeien. “Van bijna niets iets maken is echt magisch aan tuinieren.”

foto Alexis Drakopoulos

“We zijn nu met een handjevol enthousiastelingen”, zegt Mamulova. “Maar ik weet zeker dat er nog veel meer mensen op de TU/e zijn die van tuinieren houden en ik hoop ze te vinden zodat onze gemeenschap verder kan groeien. Iedereen kan meedoen, ik hoop op een mooie mix van studenten en medewerkers van verschillende faculteiten en diensten.”

Als je er klaar voor bent om je handen uit je mouwen te steken, blokkeer dan 14 en 21 maart in je agenda. “Op de 14e komen we bijeen om samen plannen te maken en dan beginnen we op de 21e met planten.” De community – of misschien wel toekomstige vereniging – heeft nog geen naam. “Ik noem het steeds ‘de tuingemeenschap’, om mensen te laten weten dat het een gemeenschap is waar ze deel van kunnen worden. En veel van hen zeggen mee te willen helpen aan de groei ervan.”

“Ik denk dat best veel mensen tuinieren leuk vinden, daar ben ik sowieso niet bang voor. De uitdaging zit meer in het vinden van die mensen. Het is als individu, gewone medewerker, moeilijk om alle mensen op de campus tegelijk aan te schrijven.” Tsja, Cursor aanschrijven met een initiatief als dit kan dan zeker helpen om de tamtam te starten.

Haar eigen kleine jungle

“Mijn promotieonderzoek gaat over Fluid Dynamics (onderzoeksgroep Bouwfysica, faculteit Bouwkunde, red.) en ik kijk daarbij bijvoorbeeld naar de luchtstroming binnenshuis”, legt Mamulova uit. “Maar ik ben ook altijd geïnteresseerd geweest in gezondheid en landbouw”, waarbij de link met planten en natuur meer zichtbaar wordt. Ze woont in een appartement met een kleine buitenruimte die voornamelijk bedoeld is voor de mechanische afzuiging, maar ze heeft er een kleine jungle weten te creëren. “Wel op een veilige manier hoor, niet te dicht bij de hete delen natuurlijk. Planten zouden daar sowieso verbranden.”

“In de loop van de tijd ben ik veel beter geworden in tuinieren. Ik heb er veel over bijgeleerd, juist omdat ik het heel leuk vind om te doen”, zegt ze. “Ik denk echt dat dit de manier is om ergens beter in te worden en ik hoop dat meer mensen dit zullen ervaren als ze in de TU/e-tuin gaan werken.”

Een timelapse van het opbouwen van de kas. Video | Eugene Mamulova

Greenhouse timelapse

Een timelapse van het opbouwen van de kas. Video | Eugene Mamulova

Tuinieren is zowel gezond als nuttig, zeker, maar dat zijn meer dingen. Waarom zouden mensen voor tuinieren moeten kiezen? “De kleine taken die je moet uitvoeren zijn fijn. Hoe je kunt verdwalen in het snoeien van planten, of het bemesten van de grond en hoppa, je bent twee uur verder en je geest is volledig ontspannen.” Haar ogen glimlachen: “En van bijna niets iets creëren. Ik denk dat iedereen die ooit heeft getuinierd dat gevoel herkent.”

Meedoen?

Op 14 maart is er een kick-off evenement in de Green Room in Atlas (0.705) om ideeën uit te wisselen met tuinliefhebbers en plannen te maken over wat er in de gemeenschappelijke kas wordt geplant. Op 21 maart krijgt de TU/e-tuin meer vorm. Dan zullen alle geïnteresseerden samen groente- en fruitplanten en zaden planten in de kas. Die staat vlakbij de gemeenschapsruimte LOT, de drie nieuwe woontorens en het Studentensportcentrum. Indien je nog vragen hebt of meer informatie wilt, kun je contact opnemen met Eugene Mamulova via e-mail of het interesseformulier invullen.