TU/e-experiment vliegt succesvol de ruimte in

Een raket met wel een hele bijzondere lading is succesvol de ruimte in gevlogen. Aan boord ligt een module, ontwikkelt door studententeam PR⁴ Space, een samenwerking tussen de TU/e en Radboud Universiteit. De module meet de locatie van de raket en stuurt signalen naar de aarde. Een ander instrument zet kosmische straling om in zichtbaar licht.

foto PR⁴ Space

“Ik moest net nog even het dak op”, vertelt Frie Roest, student Mechanical Engineering aan de TU/e en lid van PR⁴ Space. Hij moest sleutelen aan ontvangers die op het dak vlakbij het lanceringsplatform zijn bevestigd. Met nog een klein uur op de klok voor de lancering was het even spannend of ze zouden werken, maar achteraf meldt Roest dat “we een succesvolle lancering hebben gehad.”

Tekst loopt verder onder afbeelding.

Raket

De raket heeft een diameter van 36 centimeter. De raket kan een hoogte bereiken van 80 kilometer. In de raket heeft het studententeam een soort module geplaatst die een signaal stuurt naar de ontvangers op het grondstation, middels zogeheten radio-interferometrie. “Het is hetzelfde concept als GPS, maar dat heeft nog wat kuren op raketten. Met onze modulen draaien we het concept om. In plaats van dat de raket een signaal stuurt naar satellieten in de ruimte, stuurt het nu een sein naar onze grondstations. Daardoor kunnen we de locatie van de raket bepalen.”

Naast een module voor radio-interferometrie zit er ook nog een ander meetinstrument van het studententeam in de raket. “We hadden nog plek over, dus in het hart van ons instrument, op het zwaartepunt, hebben we een groot vierkant blok geplaatst. Dit is gevuld met een bepaalde kunststof die kosmische straling omzet in zichtbaar licht.” Met lichtsensoren kan vervolgens indirect kosmische staling worden gemeten.

“We hebben dat experiment al eerder gedaan, maar dit is een verbetering op de vorige.” Daarbij doelt Roest op het PR³ Space studententeam. “Het is bedoeld om te testen of deze technieken werken onder deze omstandigheden.” In de toekomst kan deze technologie gebruikt worden om de relatie tussen wolkvorming en cosmische straling te onderzoeken, waarmee uiteindelijk nauwkeuriger weervoorspellingen te maken zijn.

Lancering

De lancering vond plaats bij het Esrange Space Center in Zweden. Het zogeheten REXUS-project is een samenwerkingsverband tussen onder andere de Europese, Zweedse en Duitse ruimtevaartorganisaties, respectievelijk: de ESA, SSC en DLR. Het is bedoeld voor studenten in het hoger onderwijs over heel Europa. Die mogen wetenschappelijke en technologische experimenten uitvoeren met raketten en ballonnen.