Wirwar van pijltjes
Het CvB wil de TU/e efficiënter besturen, en daarom met minder diensten en directeuren om tafel. Dit betekent dat het Communicatie Expertise Center (CEC) misschien ophoudt te bestaan. Annemarie van Malsen vreest dat dat op de werkvloer juist meer vergaderdruk oplevert.
Het is niet eenvoudig om een groep CEC’ers stil te krijgen. Maar het lukte de interim-directeur van het Communicatie Expertise Centrum. Tijdens een ‘teamtalk’ begin deze maand introduceerde Pim van Zanen zijn voorstel om de dienst op te doeken, en verder te gaan als ‘netwerkorganisatie’.
In dit voorstel worden de medewerkers ondergebracht bij vier verschillende domeinen. Afhankelijk van de doelgroepen of domeinen waarvoor gewerkt wordt, zouden dat General Affairs, Education en Student Affairs (ESA), Research Support Valorization en Human Resources zijn.
Even was het stil. Niet alleen het nieuws moest even bezinken, maar vooral ook de slide over hoe de communicatieprofessionals elkaar nog zouden weten te vinden in de decentrale setting. Het plaatje toonde een wirwar van pijltjes en dwarsverbanden die suggereren dat er met het verdwijnen van een verbindende dienst en management, heel wat extra onderlinge vergaderingen moeten worden gepland.
Ik ben verantwoordelijk voor onderwijsmarketing, onderwijs- en interne communicatie van de faculteit Industrial Design. Dit betekent waarschijnlijk dat ik deel ga uitmaken van ESA. Op zich logisch, aangezien ik voor mijn werk de meeste tijd al op de faculteit ben. En omdat ik daar de informatie haal, en de mensen spreek die ik nodig heb om mijn werk te kunnen doen.
Daarnaast heb ik echter ook de kennis en expertise nodig van de collega’s van het CEC. Ik werk nauw samen met mijn collega’s van onderwijsmarketing aan de verschillende studievoorlichtingsactiviteiten. Maar we kunnen niet zonder kennis over strategie en hoe de TU/e in het nieuws komt. Tijdens de open dag ben je ook bezig met reputatie.
We moeten weten welke evenementen eraan komen, welke onderzoeken gepubliceerd worden, zodat we die kunnen delen met studiekiezers, studenten en medewerkers. Ik wil ook weten bij wie ik moet zijn voor specifieke communicatie- of marketingexpertise. Hoe gaan we elkaar vinden in dit nieuwe plan? Het zal waarschijnlijk heel veel extra onderlinge vergaderingen betekenen. Dat maakt ons werk niet efficiënter.
Annemarie van Malsen is communicatiemedewerker aan de faculteit Industrial Design van de TU/e. Ze schrijft deze column op persoonlijke titel.
Discussie