CLMN | Conformeren kun je leren

03/02/2014

Waar de bibliotheek van het MetaForum de afgelopen twee weken piekte in bezoekers was het Hoofdgebouw bijna uitgestorven. Terwijl praktisch iedereen zat te blokken voor de tentamens waren de meeste Industrial Design-studenten nergens te bekennen. Een bron van onbegrip, want het leek zo net alsof zij lekker vakantie aan het vieren waren.

Niets is minder waar. Terwijl de ‘tentamentypes’ hun leerstof stampten om per vak een handjevol ECTS binnen te schrapen, zaten ID’ers thuis dag en nacht te schrijven aan hun reflecties, reports en uiteindelijk hun showcase. Alles wat ze het afgelopen semester gepresteerd hadden, werd verzameld en verwerkt tot een samenhangend verhaal. Hierop schreven ze ellenlange reflecties, vroegen feedback en maakten zich op voor het moment suprême: de assessormeeting. In dit half uur werd meestal meteen duidelijk of men dertig studiepunten in één klap mee naar huis nam, of met nul punten het semester over mocht doen. Dat zijn in ons onderwijssysteem immers de enige twee mogelijkheden.

Het fenomeen van een lege faculteit Industrial Design zal echter niet heel lang meer voortduren. Waar oude stijl ID-studenten nog opgeleid werden om individueel en zelfstandig te werken, forceert het schoolse karakter van het Bachelor College dat ze steeds minder zelfgestuurd worden. De Industrial Designer die geen rooster nodig heeft om zijn dag efficiënt in te plannen, het soort dat vurig gewild is door het bedrijfsleven en ons tot de beste studie in z’n soort in Nederland heeft gemaakt, wordt ingeruild voor een student die strak aan de lijn loopt en meer tijd in Calculus moet stoppen dan in het ontwikkelen van zijn ontwerpcompetenties.

Gelukkig zit overal een zilveren randje aan: straks zitten de ID’ers net als de rest van de TU/e netjes in MetaForum te blokken, zodat niemand meer twijfelt over wat ze nou precies doen tijdens de tentamenweken.