Yvonne de Kort. Foto | Bart van Overbeeke

TUssen de oren | Pakketten voor een prikkie!

18/04/2013

Op een goede campus zouden tenminste tien interessante, bruisende plekken moeten zijn die verschillende soorten mensen aantrekken. En op ieder van die plekken zou je minstens tien dingen moeten kunnen doen: eten, drinken, lezen, snuffelen, spelen, van kunst genieten, noem maar op.

Bovenstaand concept wordt door PPS -the project for public spaces- ‘de macht van tien’ genoemd. Is (wordt) onze campus zo’n bruisende campus? Hebben wij tien van die plekken? Als ik deze oefening in mijn hoofd doe, zie ik een aantal kandidaten: de hal van het Auditorium, ons nieuwe MetaForum, het sportcentrum. De Dommel zou er één kunnen zijn. De markthal zou er één moeten zijn, maar dat zie ik nog niet: te koud, te guur, te leeg. Welke plek doet het voor jou?

Goede plekken zijn herkenbaar, comfortabel, en betekenisvol: ze brengen mensen bij elkaar en slechten barrières. Ze vormen het toneel voor informele ontmoetingen, wetenschappelijke discussies, en dragen zo bij aan een sterkere gemeenschapszin onder ons allemaal, de TU/e-community.

Een proces dat goede plekken kenmerkt, is ‘triangulation’, door William Whyte gloedvol benoemd en beschreven als het fenomeen dat een interessante gebeurtenis of object interactie tussen vreemden tot stand brengt en hen laat interacteren als ware het bekenden van elkaar. Denk aan het voorbijtrekken van een stoet hoogleraren tijdens de dies.

Voor veel gemeenschappen wordt de culminatie van dit soort processen gevonden op de markt: we houden van markten om velerlei redenen, maar vooral om het zien van andere mensen, impromptu gesprekken, de veelheid en variëteit aan prikkels. En omdat afdingen en handelen een veel socialer proces zijn dan afrekenen, zal geen supermarkt ooit kunnen tippen aan de markt.

Top dus dat het Bachelor College onze eerstejaars wil laten snuffelen aan de vele keuzevakken en trajecten in een markt. Visioen: studenten als schuifelende shoppers langs een bonte schakering van om ’t hardst scanderende docenten in kleurige, geurige kramen - Verse vakken! Pakketten voor ‘n prikkie! SG-medewerkers die als straatmuzikanten het geheel luister bijzetten.

Maar laat het alstublieft voelen als de wekelijkse markt op het plein, of de truttige maar oh zo vertrouwde vlooienmarkten op Koninginnedag en niet als de tourist traps die rondom de kerst nog wel eens opgetuigd worden. Ik wil de markt beleven als het kloppend hart van de bachelor school.