UR | Schadeherstel aan de partybus

18/12/2020

Onlangs kwamen Groningse studenten - inderdaad díe - negatief in het nieuws als ‘grootgrutters van het virus’, met als verspreidingsvehikel een partybus. Jammer dat juist deze studenten zoveel aandacht krijgen, terwijl juist nu veel studenten zich inzetten voor de samenleving en kwetsbare groepen. Hoogste tijd dus om ook die kant van het ‘studentenleven’ te belichten.

Elke vereniging aan de TU/e doet zijn uiterste beste om ervoor zorgen dat de leden elkaar, en dan met name online, kunnen blijven zien en spreken. De leden houden elkaars mentale gezondheid in de gaten en er wordt geprobeerd iedereen ook de leuke momenten die er in deze periode zijn, te laten meebeleven. Daarnaast gaat er veel aandacht uit naar de groepen die het nu het moeilijkst hebben. Studenten hébben oog voor de samenleving en blijven bezig met het bedenken en organiseren van acties om iets voor anderen te betekenen.

Neem de livestreams van Dé Betere Studenten Avond; ooit van start gegaan als een gek idee van vier vrienden van studentenvereniging Demos. In mei bedachten ze dat het tijdens de lockdown leuk zou zijn om onder de leden toch het gevoel en de sfeer van de sociëteit over te brengen, maar dan via een online platform. Zo ontstonden de ‘online baravonden’ en inmiddels zijn er veel hulpmiddelen om mooie livestreams te maken. Interactie gaat via Zoom of door in te bellen! En op 20 december gaan ze een actie houden voor Serious Request om geld op te halen voor het Rode Kruis. Je kunt nu al doneren.

Bij het Eindhovens Studenten Corps zitten ze ook niet stil. Hun goede doelen commissie is al enige tijd bezig om kwetsbare groepen extra te steunen. Ze hebben diverse inzamelacties voor vluchtelingen georganiseerd en optredens voor bejaardentehuizen verzorgd. Samen met een delegatie van de E.S.C-band Kordaat hebben ze voor deze week nog een kerstshow in elkaar gezet voor driehonderd bejaarden, verdeeld over drie tehuizen. Aangezien daar nu geen bezoekers mogen komen, besloten ze het event vooraf op te nemen en als kerstfilm op te sturen. Om het een persoonlijke touch te geven, schreven E.S.C-leden kerstkaarten. Dus hoewel de aangescherpte maatregelen roet in het eten dreigden te gooien, was een alternatieve aanpak snel gevonden om alles toch op de rails te krijgen. Aankomend weekend zien de ouderen de kerstshow en krijgen ze hun persoonlijke kerstkaart.

En ook lokale ondernemers konden rekenen op hulp van studenten. Studentenhockeyclub Don Quishoot, golfvereniging De Club en de rugbyspelers van The Elephants hielden in november een sponsorloop, om zo hun stamkroeg op het Stratumseind financieel te steunen. Uiteindelijk haalden ze hiermee ruim drieduizend euro op.

Zo zie je maar, studenten doen in deze tijd meer goed dan kwaad. En dat verdient óók aandacht. Wij moedigen alle studenten aan om nog meer goede acties op te zetten en zo het imago van studenten verder te verbeteren. Maar ook alle niet-studenten zou ik willen vragen wat verder te kijken dan enkel naar dat kleine deel van de studentengemeenschap dat zich af en toe misdraagt.