UR | Vakantie? Doorstuderen om boete te ontlopen!

06/09/2012

Het nieuwe collegejaar is begonnen. Ook de universiteitsraadsleden hebben de draad weer opgepakt en aankomende maandag staat de eerste universiteitsraadvergadering op het programma. De afgelopen maanden is aan de TU/e hard gewerkt om de laatste puntjes op de i te zetten om het Bachelor College te laten starten op 3 september, de verhuizing naar MetaForum te realiseren en de Groene Loper gereed te maken.

Ook de landelijke politiek heeft tijdens het reces niet stilgezeten; er is veel te doen geweest rondom de langstudeerboete. Op 11 juli jl. heeft de rechter bezwaren tegen deze boete verworpen. Gedurende de zomervakantie maakten de verschillende politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s bekend, waarin verschillende keren het voornemen is opgenomen om de langstudeerboete zo snel mogelijk af te schaffen. Hierop volgde een spoeddebat over het kwijtschelden van de langstudeerboete vóór 31 augustus. Echter met weinig succes; staatsecretaris Zijlstra blijft erbij dat de langstudeerboete per 1 september 2012 wordt ingevoerd.

De Eindhovense Studentenraad is al lange tijd betrokken bij het proces rondom de langstudeerboete. Op 22 maart jl. boden we ruim 1.250 kaarten aan tegen het wetsvoorstel ‘Studeren is Investeren’. Ondanks de beslissing van de rechter zien wij nog steeds vele bezwaren tegen de boete, omdat de spelregels voor veel studenten tijdens het studeren zijn veranderd.

Veel studenten hebben de afgelopen vakantie moeten doorstuderen om deze boete te ontlopen. “Hebben zij dan wel echt vakantie gehad?”, vragen wij ons af. Ook deze studenten hebben recht op vakantie na een jaar hard hebben gestudeerd. De Eindhovense Studentenraad vindt dat de meeste studenten zich door deze overheidsmaatregelen niet volledig kunnen concentreren op hun core-business: studeren. Daarom zullen wij de komende tijd de stappen van de overheid nauwkeurig in de gaten houden en begrijpbaar terugkoppelen aan de studenten van de TU/e.