Toch TU/e-gebouwen op shortlist Rijksmonumentenstatus

De Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten (RACM) wil niet alleen voor het Auditorium, maar ook voor Potentiaal en het Hoofdgebouw gaan onderzoeken of de gebouwen de Rijksmonumentenstatus moeten krijgen. Dit in tegenstelling tot wat Cursor een maand geleden meldde.

De RACM heeft de twee gebouwen twee weken terug toegevoegd aan de preselectie. De overheidsdienst nam ook de W-hal de afgelopen maand onder de loep -een gebouw dat de TU/e het komende jaar wil afbreken- maar liet deze buiten de preselectie.
De rijksoverheid is al enige tijd in het hele land aan het rondkijken welke gebouwen uit de wederopbouwperiode (van na de Tweede Wereldoorlog) in aanmerking komen voor de status van Rijksmonument. Volgens drs. Marije de Korte van de RACM is de inventarisatie vanuit de RACM voor wat betreft universiteits- en hogeschoolgebouwen nu klaar. Toch kan de preselectie nog uitgebreid worden, als externe partijen nog interessante gebouwen aandragen.
De RACM gaat een plan opstellen om de geselecteerde gebouwen nader te onderzoeken en de waarde ervan te bepalen. De dienst gaat er bij wijze van spreken ‘waarderingscijfers’ aan toekennen. Hoeveel gebouwen daadwerkelijk Rijksmonument worden, hangt af van het selectiebeleid van het nieuw te vormen kabinet op dit punt. In eenvoudige termen: de nieuwe bewindspersoon voor Cultuur moet bepalen vanaf welk ‘cijfer’ een gebouw ‘Rijksmonumentwaardig’ is. Het zal dus nog ruime tijd duren voordat een eventuele formele procedure voor de toekenning van een status van start gaat.
Overigens kunnen de drie genoemde TU/e-gebouwen de komende jaren nog geen Rijksmonument worden, omdat ze nog niet voldoen aan de in de Monumentenwet gestelde minimale leeftijdseis van vijftig jaar. Het Hoofdgebouw en Potentiaal zijn 43 jaar oud, het Auditorium veertig jaar.