experiencing light 2012 lichtonderzoek conferentie

Licht trekt internationaal gezelschap naar congres TU/e

‘Licht is altijd een min of meer vanzelfsprekend gegeven geweest. Pas de laatste decennia leert de mens om dit echt naar zijn hand te zetten en wordt onderzocht wat licht met het menselijk functioneren doet’, aldus de organisatie van het tweedaagse wetenschappelijke conferentie Experiencing Light 2012. Zo’n honderdtwintig wetenschappers, ontwerpers en mensen uit het bedrijfsleven van over de hele wereld kwamen er deze week voor naar de TU/e.

Experiencing Light 2012 is de tweede grote conferentie op lichtgebied, na de eerste editie in 2009, eveneens in Eindhoven. In het Auditorium van de TU/e kwam op 12 en 13 november een keur aan onderwerpen voorbij, zoals ‘Licht en donker’, ‘Licht op de werkplek’, ‘De invloed van licht op het welzijn van mensen’ en ‘Licht en perceptie’. De conferentie was georganiseerd door het Intelligent Lighting Institute.

Zo besprak de Duitse onderzoekster Maren Leudesdorf de relatie tussen het gebruik van licht bij de winkelinrichting en de verwachting die dit bij bezoekers oproept van de winkel en/of een merk. Een modewinkel die is verlicht als een black box schept immers andere verwachtingen -ook van het merk en de prijs- dan een minimalistisch of sober verlichte winkel.

En welke gevoelens roepen bepaalde kleuren op bij mensen? Eerdere onderzoeken hierover bleken niet eenduidig - reden voor onder anderen Rosemarie Rajae-Joordens van Philips Research om die over te doen, maar dan uitgebreider, bijvoorbeeld met een vragenlijst en een fysieke meting. De uiteindelijke conclusie: rood licht vinden mensen opwindender (more arousing), het roept meer reacties op dan blauw of groen licht.

Addie Johnson van de Rijksuniversiteit Groningen onderzocht of een bepaalde lichtkleur die mensen kiezen helpt om te ontspannen. Daarvoor dompelde ze mensen onder in licht in het kunstwerk de ‘Light Shower’ van Lambert Rozema. Licht kan ontspannend werken, vooral met koele kleuren, zoals blauw en groen. Johnson vraagt zich af of er in dit geval sprake was van selffulfilling prophecy. Haar antwoord: “Wellicht - maar wat maakt dat in dit geval uit?”.

Eén van de organisatoren, Daniël Lakens (docent Toegepaste Cognitieve Psychologie bij Human Technology Interaction), is zeer tevreden over de conferentie. Het brede veld van het onderwerp werd getoond en daarmee de grote hoeveelheid onderwerpen die onderzocht worden. Indrukwekkend vond Lakens hoe keynote-speakers vijf of tien jaar onderzoek samenvatten.

Eén van de interessantste onderzoeken vindt Lakens dat naar de psychosociale effecten van licht en duisternis op mensen. “Mensen worden in het donker socialer, maar alleen naar de eigen groep toe; naar anderen worden ze juist angstiger.”

Ook boeiend vond hij het samenkomen van verschillende disciplines op de conferentie. “Een architect kan berekenen hoeveel licht er in een nieuw gebouw zal komen, maar dat zegt nog niets over hoe mensen dat licht ervaren. Dat wil je óók kunnen voorspellen. Daarvoor worden nu ook modellen ontwikkeld”, weet Lakens.