Constructiewedstrijd 2015. Foto | Tom Hessels

Simon Stevin ‘doopt’ eerstejaars Werktuigbouwkunde

Tijdens de iconische Constructiewedstrijd gingen vandaag maar liefst 272 Werktuigbouwkunde-studenten te water in de Dommel. De wedstrijd is de jaarlijkse afsluiting van het eerstejaars project ‘Introduction mechanical engineering and truss structures’.

Onder toeziend oog van ouderejaars, collega’s en pers stortten de studenten van de faculteit Werktuigbouwkunde zich in de Dommel. Het project, sinds jaar en dag begeleid door Willie ter Elst, is een leerzame manier om de studenten te laten kennismaken met de sterkte, buigzaamheid en flexibiliteit van de gevormde constructieleer.

Het principe is simpel: bouw een constructie en zet er net zoveel kracht op totdat de constructie breekt en het team te water gaat. De eerstejaars kregen het gehele kwartiel de tijd de constructie te bedenken en mochten deze vervolgens in drie dagen opbouwen met aangeleverde materialen. Overigens wordt het winnende team, met de sterkste constructie, net zo hard in de Dommel ondergedompeld als ieder ander.

Het weer zorgt voor een extra uitdaging. De al zenuwachtige werktuigbouwkundigen van groep 28 zitten op een stellage onder een dik wolkendek en in een koude wind te wachten op hun ondergang. “Het is belachelijk koud!”, aldus Mark Verwijlen, die zich wel iets anders had voorgesteld toen hij enkele weken geleden aan zijn studie begon. Daaraan toevoegend: “Ik vind het wel heel vet om de techniek in de praktijk te testen”.

Uiteindelijk is het dan zover; steunend en kreunend geeft de constructie mee en al juichend verdwijnen de studenten onder water. Van de voorspelling van 3000 Newton bleef slechts 1200 staan, maar dat mocht de pret niet drukken.

De groei van het aantal studenten heeft ook zijn weerslag op het verplichte nummer voor eerstejaars. Dit jaar zijn er 34 deelnemende groepen van 8 personen en is het evenement opgedeeld in twee dagdelen. Dat kwaliteit niet altijd ten koste hoeft te gaan van kwantiteit is tijdens deze editie te zien: “De studenten presteren bovengemiddeld dit jaar”, aldus organisator Willie ter Elst. Sterkste van de dag was de constructie van groep 21, die na 5000 Newton pas de geest gaf. Gezien de lange geschiedenis van het evenement is moeilijk te achterhalen of het een record is, maar groep 21 liet de concurrentie ver achter zich.

Volgens Sjors van Adrichem, secretaris van studievereniging Simon Stevin, staat de constructiewedstrijd ook wel bekend als ‘officieuze doop‘ van eerstejaars Werktuigbouwkundestudenten. Maar het is meer dan alleen een stukje entertainment: “De uitslag wordt vergeleken met de voorspellingswaarde die studenten opgeven en dit is een onderdeel van de eindafrekening.”