ID-student zet design in voor veiligheid bij marathon

Wie zondag als een van de verwachte 150.000 bezoekers van de marathon in Eindhoven ergens in de stad is, kan met een paar klikken op een smartphone info krijgen over alles wat er langs de route gebeurt. TU/e-student Ruben Delil ontwikkelde een mobiele website die de locatie van gebruikers zelf ten opzichte van muziekbandjes, toiletten, EHBO-posten en meer interessante plaatsen toont. Vanaf vandaag is marathoneindhovenlive.nl actief.

De gemeente zelf kwam enkele maanden geleden met de vraag naar ‘crowd control’ naar de faculteit Industrial Design. Eindhoven staat hoog op de misdaadmonitor van het Algemeen Dagblad en veel inwoners hebben een onveilig gevoel daardoor. Wethouder Mary-Ann Schreurs vond het een goed idee om design in te zetten voor veiligheid. De concrete vraag aan ID was om veiligheid te verbeteren op drukke punten -lees: Stratumseind- als de marathon plaatsvindt.

ID ging aan de slag met de ‘Designing Out Crime’-methode; in plaats van de marathon als een puur veiligheidsprobleem te zien, is het een kans om mensen met diverse doelen -rennen, kijken, aanmoedigen- weer te betrekken bij de stad en tegelijkertijd de massa over de stad te verspreiden.

Ruben Delil, tweedejaars ID-student, ontwikkelde in dit kader een applicatie voor iOS-, Android- en Windows-smartphones. “Om de webapplicatie te openen, hoeft niets te worden geïnstalleerd, gewoon het webadres marathoneindhovenlive.nl in de browser intypen”, verklaart Delil de voordelen boven een app.
De tool heeft twee hoofdfuncties: een interactieve kaart en een livestream. Op de kaart zijn alle toiletten, parkeermogelijkheden, muziekbandjes (meer dan vijftig) informatiepunten en EHBO-posten te zien, met bijbehorende informatie. Ook is er een zoekfunctie,  navigatie binnen het circuit en contact via social media. De livestream wordt ingevuld door de stichting Marathon. Er komen korte nieuwsflitsen en er is plaats voor een twitterstream.

De laatste vijf weken is Delil fulltime bezig geweest de site te bouwen en te vullen met info. Een van de meest nijpende last-minute klussen was het zorgen voor voldoende capaciteit op een server, maar een Amsterdams hostingbedrijf schoot daarbij te hulp.
Zelf meedoen met de marathon is voor Delil niet aan de orde. “Wel heb ik maar een hardloopcursus gevolgd bij het Studentensportcentrum”, zegt hij lachend, “maar zondag zal ik standby zijn voor het geval er iets mis gaat met de site”.