Peter Out, onderwijsprijs

TU/e-student wint onderwijsprijs met mindmappen

Peter Out, masterstudent Science Education and Communication bij de Eindhoven School of Education (ESoE), heeft vorige week de Onderwijs TopTalentPrijs 2012 gewonnen voor zijn onderzoek naar de toepassing van mindmaps bij het vak natuurkunde in het voorgezet onderwijs. Ook zijn onderwijsprestaties werden door de jury als goed gewaardeerd.

Peter Out (1962), die vóór zijn lerarenopleiding twintig jaar als consultant werkzaam was op het gebied van duurzame energie en energiebesparing, studeert op 31 oktober af bij de Eindhoven School of Education (ESoE). Inmiddels is hij al als docent Natuurkunde en Natuur, Leven en Technologie (NLT) werkzaam op het Grotius College in Heerlen. De jury schrijft in haar rapport over Out: “Hij laat met zijn onderzoek zien dat hij actief op zoek is naar manieren hoe leerlingen effectief en efficiënt kunnen leren, wat een belangrijke eigenschap van een docent is. Out laat op fraaie wijze zien dat buiten het onderwijs opgedane ervaringen van grote waarde kunnen zijn voor de ontwikkeling van datzelfde onderwijs.”

De mindmap-methode van Out is erop gericht om scholieren in een diagram een duidelijk overzicht aan te bieden van wat ze al geleerd hebben over een bepaald onderwerp en wat er in dat jaar bijkomt. Out: "Ik liet ze bij het begin van de behandeling van een nieuw natuurkundig begrip, bijvoorbeeld licht, opschrijven wat ze daar al van wisten qua verschijningsvormen en theorieën. Dat schreven we op het bord en dat resulteerde dan in één collectieve mindmap over dat onderwerp. Dan realiseren ze zich ook pas dat ze al heel wat afweten van dat begrip." Volgens Out is het een generieke methode, die ook op andere vakken toegepast kan worden en hij ziet zeker ook mogelijkheden voor samenstellers van leermethoden om hiermee aan de slag te gaan.

Connie Cantrijn, managing director van de ESoE, laat weten zeer blij te zijn met de toekenning van de prijs aan Out. Volgens haar is het een onderbouwing van het gegeven dat de ESoE het praktijkgericht onderzoek door haar studenten beschouwt als een belangrijke component in de opleiding. Cantrijn: “Naast voorbereiding in de praktijk is een wetenschappelijke verdieping onderdeel van het curriculum, zodat docenten zich later in hun carrière kunnen blijven ontwikkelen en effectief kunnen bijdragen aan de innovaties in hun school. We zien deze prijs als een signaal dat onze aanpak successen afwerpt.”

De Onderwijs TopTalentPrijs wordt ieder jaar uitgereikt aan talentvolle studenten van de lerarenopleidingen. Zowel een aanstaand docent in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs wordt gelauwerd. Elke Nederlandse lerarenopleiding kan één excellente student(e) nomineren voor de prijs. Ook de prijs in het basisonderwijs ging dit jaar naar Eindhoven: Fontys-studente Ingeborg van Schaik-Schuurmans bracht op haar stageschool het rekenonderwijs in de onderbouw duidelijk op een hoger plan. Out en Van Schaik-Schuurmans ontvingen beiden een kunstwerk (de Bronzen Olifant) en een cheque van duizend euro.