Huisaannemers TU/e vertrekken van de Werf

Per 1 oktober moeten de huisaannemers en de studentenverenigingen die nu aan de Werf gehuisvest zijn vertrekken. De grond is bestemd voor nieuwbouw van het FOM-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, dat per 2015 naar de TU/e komt. Dat werd in het voorjaar van 2010 al aangekondigd, maar nu gaat er daadwerkelijk iets gebeuren. De werfbewoners mogen in de kelder van Laplace plaatsnemen.

De huisaannemers van de TU/e, Imtech, Heijmans, Strukton en Van Heesewijk Bouw, hebben hun koffers nog niet gepakt. Toch wordt van hen verwacht dat ze per 1 oktober de Werf aan De Rondom hebben verlaten. Hen is opslagplaats geboden in de kelder van Laplace. Kantoorruimte wordt nog gezocht, maar komt mogelijk ook in Laplace. Anne van Dortmont, hoofd vastgoed bij Dienst Huisvesting, zegt dat de laatste details nog moeten worden ingevuld.

De bouwbedrijven zijn niet blij met het plan. De kelder van Laplace is niet geschikt voor de zaagmachine van Van Heesewijk Bouw en de locatie is moeilijker te bereiken. Bovendien worden parkeerproblemen verwacht voor de monteurs die regelmatig in de werkplaats en opslagruimte moeten zijn.

Van Dortmont begrijpt de problematiek maar stelt dat de aannemers tot nu toe in luxe verkeerden. “Die luxe kunnen we ons nu niet meer permitteren. De TU/e is blij dat FOM komt en we moeten oplossingen zoeken binnen de bestaande situatie. Dienst Huisvesting komt haar afspraken na door kantoorplekken en opslagruimte te bieden. De kelder van Laplace is de beste optie. Ook gaan we een nissenhut voor opslag plaatsen op de campus.”

Studentenverenigingen motorclub De Asfalthappertjes, zweefvliegclub ZES en zeilvereniging Boreas moeten hun boeltje ook per 1 oktober gepakt hebben. De eerste twee worden mogelijk gehuisvest buiten de campus, de laatste kan haar boten stallen in de nieuwe nissenhut. Zij krijgen een aanbod voor drie jaar. Het door Boreas aangedragen idee om naar het leegstaande PTH-gebouw van Fontys te verhuizen gaat niet door vanwege de kosten die de huur met zich mee zou brengen.