Tuimeldeuntjes bij de Tuimelaar. Foto | Bart van Overbeeke

Geringe terugloop bij TU/e-kinderdagverblijf Tuimelaar

Waar andere organisaties voor kinderopvang door een stijging van de opvangkosten kampen met een terugloop in de bezetting van 15 tot 20 procent, valt het voor TU/e-kinderdagverblijf de Tuimelaar mee. De kinderopvang, die dit jaar 25 jaar op de campus is gevestigd, noteert 'slechts' 5 procent minder bezetting in vergelijking met een half jaar geleden.

Gemiddeld bezoeken per week 165 kinderen tot de leeftijd van 4 jaar de Tuimelaar, een getal dat al jaren stabiel is. Concrete getallen voor een terugloop van dat aantal zijn moeilijk te geven, hoewel van een enkele opzegging wel bekend is dat die is terug te voeren op de crisis en de stijgende kosten. Ouders brengen namelijk niet minder kinderen naar de opvang, maar brengen ze minder vaak, wat na telling van de bezetting van de diverse groepen en bij de omzetberekening uitkwam op een terugloop van 5 procent.

Hoewel de terugloop zich momenteel heeft gestabiliseerd, maken directeur Toon Christiaens en leidinggevende Astrid van Dooren zich wel zorgen over de toekomst. Want veel bezuinigingen van het Rijk moeten nog komen en de tarieven van de Tuimelaar zijn al omhoog gegaan. Waar de kosten voor  de Tuimelaar met 3,6 procent omhoog gingen, steeg het uurtarief met 2,9 procent van 6,50 euro naar 6,69 euro. Geringe terugloop bij TU/e-kinderdagverblijf Tuimelaar

De helft van de ouders werkt op de TU/e, 20 tot 25 procent bij bedrijven op de campus (Fontys, TNO, GE Healthcare, Kamer van Koophandel) en 25 tot 30 procent komt uit de wijk. Van Dooren: “De bezuinigingen treffen alle groepen en niet slechts één segment. We hebben hier niet alleen ouders die grootverdieners zijn, ook mensen die administratief werk doen en studenten. Maar de bezuinigingen raken de buitenlandse ouders het meest. Zij hebben geen familie in de buurt waar de kinderen heen kunnen, of de mogelijkheid om minder uren te gaan werken.”

Directeur Christiaens denkt aan verschillende opties om het probleem het hoofd te bieden: “We gaan meer doen aan de acquisitie om zo de bezettingsgraad op te krikken. Als het energie-instituut van FOM, DIFFER, eenmaal op de campus is gevestigd, gaan we daar zeker ook mee in gesprek. Ook kijken we kritisch naar de aanschaf van nieuw meubilair. Over enkele jaren zal het Paviljoen, waarin de Tuimelaar is gehuisvest, worden afgebroken in het kader van het Masterplan. Investeren in het gebouw doen we dus niet meer. We zijn in gesprek met de universiteit over een nieuwe locatie op de campus, het liefst in het gebied dat als ‘Wonen’ staat aangegeven, tussen Potentiaal en het Sportcentrum. We kijken met de TU/e hoe we dat kunnen realiseren en we hopen daar binnen een half jaar meer duidelijkheid over te hebben.”

De Tuimelaar kent een lastenverdeling van 80 procent personeelskosten, 14 procent huisvestingslasten en de rest is voor overige zaken als voeding en luiers, die inbegrepen zijn in de uurprijs. Personeel is dus de grootste kostenpost. Christiaens: “Omdat we de bezuinigingen zagen aankomen, hebben we inmiddels flexibele contracten afgesloten. De meeste medewerkers hebben een contract met een minimum aantal -vaste- uren, daarnaast worden ze flexibel ingezet. Dus de groepen houden de vaste leidsters om de continuïteit te bewaren.”

Christiaens noemt de Tuimelaar een gezonde organisatie, die wel wat verlies kan opvangen als dat nodig is. “Maar”, voegt hij eraan toe, “onze reserves tasten we liever niet aan, want we moeten ook rekening houden met de herhuisvesting. Nu de bezetting iets is teruggelopen, is er meer ruimte voor het plaatsen van nieuwe kinderen. Of we daarmee de terugloop gaan compenseren, zal snel duidelijk worden. 2013 wordt dus wel een spannend jaar voor ons.”