TU/e wil Braziliaanse samenwerking concretiseren

Drie wetenschappers van de TU/e vergezellen volgende week collegevoorzitter Arno Peels en Karen Ali, hoofd van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), tijdens een werkbezoek aan twee Braziliaanse universiteiten. De bedoeling is om al bestaande contacten een concretere invulling te geven.

De TU/e-delegatie bezoekt van 7 tot en met 12 april de University of Campinas (UNICAMP) en de University of São Paulo (USP). Ook staan er bezoeken gepland aan de São Paulo Research Foundation FAPESP - vergelijkbaar met het Nederlandse NWO - en bij vestigingen van DSM en Philips.

De drie wetenschappers die meegaan zijn decaan Ton Backx van Electrical Engineering en de hoogleraren Paul Koenraad (Technische Natuurkunde) en Emiel Hensen (Scheikundige Technologie). De bedoeling is dat zij aan beide universiteiten aan geselecteerde groepen wetenschappers die verbonden zijn met hun vakgebieden, presentaties geven over hun eigen onderzoek. Aansluitend volgen één-op-één-gesprekken, waarbij bekeken wordt wat de mogelijkheden zijn voor samenwerking.

Emiel Hensen, hoogleraar Moleculaire Katalyse, was vorig jaar ook al met een NWO-delegatie in Brazilië en bezocht toen ook UNICAMP. Volgens hem investeert Brazilië op dit moment enorm veel geld in het opzetten van wetenschappelijke instituten, maar ontbreekt het vaak aan eigen mensen die zo'n instituut of afdeling goed kunnen managen. Hensen: “Vaak zie je dat men daarvoor mensen aantrekt uit Europa of uit de Verenigde Staten. Men wil op termijn die posities ook kunnen vullen met eigen wetenschappers. Daarvoor stuurt men ze naar het buitenland om daar kennis en ervaring op te doen.”

Hensen is enthousiast over de onderzoeksfaciliteiten en het onderwijsniveau van de universiteiten die bezocht gaan worden. “Het niveau van de studenten die mogelijk hier aan de TU/e in aanmerking voor een promotieplaats, is goed. Daar komt bij dat ze vaak al goed Engels spreken, wat het aanpassen hier in Nederland een stuk makkelijker maakt dan voor bijvoorbeeld Chinese studenten”, aldus Hensen.

Brazilië kent sinds 2011 het Science without Border-programma, dat wordt gefinancierd door de overheid. Dit beurzenprogramma biedt Braziliaanse topstudenten de mogelijkheid om in het buitenland te studeren of onderzoek te doen. Het gaat hierbij om beurzen op drie niveaus: bachelor, promotie en postdoc. Op dit moment zijn aan de TU/e zo'n twintig Brazilianen actief die meedraaien in dit programma. Voor de nabije toekomst worden er nog veel meer verwacht.

Overigens is de TU/e niet de enige buitenlandse instelling met interesse in samenwerking met de Brazilianen. Een blik op de site van UNICAMP laat zien dat de afgelopen twee maanden alleen al van drie Amerikaanse universiteiten, waaronder Yale, en instellingen uit Canada en China bestuurders op werkbezoek zijn geweest.

Collegevoorzitter Arno Peels vindt dat krachtenbundeling met andere vooraanstaande internationale universiteiten nodig is om enerzijds de eigen internationale positie te versterken en anderzijds om de eigen regio te voorzien van hoogwaardige arbeidskrachten en grensverleggende vindingen. Peels: “Het is onze ambitie het aantal partnerschappen in de komende jaren te vergroten. Hierbij kijken we naar een beperkt aantal doellanden op basis van specifieke criteria, zoals bijvoorbeeld naar landen met een stijgend BNP, een grote vraag naar (internationaal) hoger onderwijs, een stimuleringsprogramma voor internationalisering, de aanwezigheid van science & technology universiteiten en een groeiend hightech en innovatief bedrijfsleven. In dat opzicht is de keuze voor bijvoorbeeld Chinese en Braziliaanse universiteiten een logische."

Volgens Peels is het de bedoeling om, net als bij de Zhejiang University in China, een liaison office voor de TU/e te realiseren in Brazilië.