BRIC-partners TU/e scoren goed in QS-ranking

QS, het Britse bedrijf dat op internationaal niveau universitaire ranglijsten produceert, heeft naar eigen zeggen als eerste een ranglijst opgesteld exclusief voor universiteiten die gevestigd zijn in de BRIC-landen Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika. Met zes instellingen uit de top-10 heeft de TU/e banden.

De QS-ranglijst is vandaag gepubliceerd en samengesteld aan de hand van input die afkomstig is van bijna tienduizend wetenschappers en medewerkers van de instellingen uit de betrokken landen. Die informatie is gecombineerd met andere gegevens zoals over de hoeveelheid wetenschappelijke publicaties en citaties, het aandeel gepromoveerde wetenschappers in de staf en het percentage internationale studenten en medewerkers. QS heeft bij het opstellen van de lijst samengewerkt met het Russische persbureau Interfax.

Met veertig instellingen domineert China de top-100. Daarna volgen Rusland en Brazilië, met respectievelijk negentien en zeventien universiteiten.

In de top-10 alleen al staan zeven Chinese universiteiten en met drie daarvan onderhoudt de TU/e een samenwerkingsverband: de Fudan University (# 4), de Shanghai Jiao Tong University (# 6) en Zhejiang University (#9). De Tsinghua University voert de lijst aan, gevolgd door Peking University.

In de top-10 staat de Russische Lomonosov Moscow State University op plaats drie en ook met deze instelling werkt de TU/e samen. Twee Braziliaanse universiteiten maken de top-10 compleet: de Universidade de São Paulo (# 8) en de Universidade Estadual de Campinas (# 10). Die twee instellingen zijn in april van dit jaar nog bezocht door een delegatie van de TU/e onder leiding van vertrekkend collegevoorzitter Arno Peels.

Top 10 QS University Rankings: BRICS

1 Tsinghua University / China