Studenten Sportcentrum leidt groei in goede banen

Per 1 augustus heeft het Studentensportcentrum een verenigingsmanager voor studentensportverenigingen. Het is één van de gevolgen van het omgooien van de organisatie van het Studenten Sportcentrum (SSC) die noodzakelijk is door de enorme groei van het aantal sportkaarthouders. Voortaan zijn alle sporten verdeeld over zes clusters.

“Het aantal sportkaarthouders is de afgelopen drie jaar met meer dan tweeduizend gegroeid,” zegt Wim Koch, directeur van het SSC. “En door die groei lopen we tegen een aantal problemen aan. Er is vooral duidelijkheid in aansturing gewenst. Wie is waar voor verantwoordelijk? Daarom hebben we het sportgedeelte van de organisatie nu opgedeeld in zes clusters die geleid worden door zes sportcoördinatoren.”

Misha Latuhihin neemt de taak op zich om technisch beleid ten aanzien van de studentensportverenigingen te coördineren. Dit zal in nauwe samenwerking met de Eindhovense Studenten Sport Federatie gebeuren. Het voordeel van de nieuwe functie is dat er continu beleid komt. “ESSF en de 38 verenigingen krijgen ieder jaar een nieuw bestuur die telkens weer opnieuw beleid maken. Misha kan nu samen met de verenigingen plannen voor langere termijn”, zegt Koch.

De andere vijf clusters zijn: life time sport, vrije sport & evenementen, gezondheid, cursussen en commerciële sport. Onder dat laatste vallen zwemles en verhuur van zalen en instructeurs aan bedrijven en scholen. De grootste tak van sport is de eerstgenoemde. Fitness, yoga en aerobiclessen  horen bij life time sport. “Juist doordat we meer beoefenaren krijgen in deze tak, is er meer behoefte aan zalen waar we groepslessen kunnen geven, maar die niet zo groot hoeven te zijn als de zaal waarin ook zaalvoetbal wordt gespeeld.”

Met het op orde brengen van de interne structuur kijkt Koch ook hoe het SSC efficiënt kan uitbreiden.  Hij wil voor 2014 een masterplan aanbieden bij het College van Bestuur. Nu is hij al in gesprek met Dienst Huisvesting en architect Jelle Houben die eerder voor het SSC tekende. “De uitbreiding moet passen in de lijn van Campus 2020. En vergeet niet dat dit gebouw door Rietveld is ontworpen. Kenmerkend zijn de basale materialen als  ijzer en beton die worden gebruikt en die ook in de uitbreiding terug moeten komen.” In de loop van de komende zes, zeven jaar wil Koch aan de hand van zijn masterplan stapsgewijs veranderingen uitvoeren zoals toename van aantal zalen en een ruimere ingang. “We gaan het goed aanpakken voor de komende dertig jaar.”