Spykerprijs 2013 voor wiskundestudent Paul Krijger TU/e

TU/e’er eerste wiskunde-winnaar Spykerprijs

Paul Krijger, afgestudeerd bij Technische Wiskunde aan de TU/e, heeft met zijn masterscriptie de Spykerprijs gewonnen. Hij is de eerste wiskundige die de prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan de beste afstudeerverslagen rond voertuigtechniek, heeft gewonnen.

‘Traffic light prediction for TomTom devices’ is de titel van de masterscriptie waarvoor Krijger zich beloond zag. Hij deed bij TomTom R&D in Eindhoven onderzoek naar de mogelijkheden om de optimale route te bepalen door navigatiesystemen. Samen met ingenieurs van het bedrijf onderzocht hij met name of de toestand van verkeerslichten op de route voorspeld kan worden, waardoor een betere inschatting van de verwachte reistijd kan worden gegeven.

Bij het toepassen van deze algoritmen in de praktijk bleek dat een alternatieve route in veel gevallen sneller is dan de route die momenteel door navigatiesystemen wordt aanbevolen. Bovendien profiteren autorijders niet alleen van een snellere route, ook wordt het verkeer beter verspreid over diverse alternatieve routes, met in het algemeen een betere verkeersdoorstroming in stedelijke gebieden tot gevolg.

De Afdeling voor Voertuigtechniek van ingenieursvereniging KIVI NIRIA reikt de Spykerprijs jaarlijks uit. De bekendmaking van de winnaars vond donderdag plaats bij HAN Automotive in Arnhem, waar drie genomineerden in zowel de bachelor- als mastercategorie hun afstudeeronderzoeken toelichtten. Zij waren gekozen uit een selectie scripties van hogeschool- en universitaire studenten, die zijn voorgedragen door hun afstudeerdocenten.

Aan de Spykerprijs, vernoemd naar het Nederlandse automerk uit het begin van de vorige eeuw, is een geldbedrag van vijfhonderd euro verbonden. TU/e'er Krijger is de eerste wiskundestudent die de prijs wint.
Volgens zijn begeleider dr.ir. Marko Boon van de faculteit Wiskunde & Informatica is hij zelfs de eerste wiskundestudent die ooit voor de prijs is vóórgedragen. “Dit onderzoeksgebied wordt normaliter natuurlijk gedomineerd door werktuigbouwkunde- en automotivestudenten. Het was dus eigenlijk al een eer om genomineerd te zijn - en spannend of de jury een onderzoek als dat van Paul óók zou waarderen.”

De jury roemde de 'goed gestructureerde aanpak', 'creativiteit en diepgang' van winnaar Krijger, evenals zijn beheersing van de onderliggende theorie. 'Er is een bruikbaar en veelbelovend resultaat neergezet dat ook heeft geleid tot een drietal octrooiaanvragen.'

Ook TU/e-genoot Emile Kruijswijk was genomineerd in de mastercategorie. De werktuigbouwer hield zich voor zijn afstuderen (onder begeleiding van prof.dr.ir. Henk Nijmeijer) bezig met onderzoek naar automatisch sturen.