Noodklok voor wiskundeonderwijs

“Schreeuwend tekort aan leraren wiskunde”, kopte het Algemeen Dagblad vanmorgen. Er blijken momenteel zo’n driehonderd onvervulde vacatures te zijn voor wiskundedocenten. Ook brancheorganisatie Platform Wiskunde Nederland, bij monde van TU/e-hoogleraar prof.dr. Remco van der Hofstad, maakt zich ernstige zorgen over het tekort aan wiskundigen in Nederland.

De telefoon van Remco van der Hofstad stond vanmorgen niet meer stil nadat hij in het AD had gereageerd op het tekort aan docenten wiskunde. Zo mocht hij onder meer bij BNR op de radio zijn zegje doen.

De woordvoerder van Platform Wiskunde Nederland is blij met de publiciteit, vertelt hij. Er worden, ondanks de stijgende instroomcijfers van wiskundeopleidingen, namelijk veel te weinig wiskundigen opgeleid. “En dat terwijl er niet alleen in het onderwijs, maar ook in het bedrijfsleven steeds meer wiskundigen nodig zijn. Dat hangt samen met de toenemende complexiteit van onze samenleving. Er zijn meer mensen nodig die cijfers kunnen interpreteren en daar conclusies aan kunnen verbinden.”

Vorige maand bracht het platform een rapport uit, opgesteld door Deloitte, waarin is berekend dat Nederland voor zijn Bruto Nationaal Product voor dertig procent -direct of indirect- afhankelijk is van wiskundige kennis. Het is dus van cruciaal belang om de wiskunde in Nederland op niveau te houden, stelt Van der Hofstad. “Dat rapport is destijds helaas nauwelijks opgepikt, maar door het artikel in het Algemeen Dagblad is er nu plotseling toch belangstelling voor. We hebben als Platform Wiskunde Nederland ook een visiedocument opgesteld met aanbevelingen om de impact van wiskunde op de samenleving te vergroten. Zo zouden de wiskundefaculteiten vijftig procent meer wetenschappelijk personeel moeten krijgen om aan de vraag naar wiskundeonderwijs aan universiteiten te voldoen. Maar dat kost natuurlijk geld.”

Dat de problemen in het middelbaar onderwijs extra nijpend zijn, kan Van der Hofstad wel verklaren. “De loopbaanperspectieven zijn voor wiskundigen in het bedrijfsleven gewoon veel beter. Het vak van docent heeft ook te weinig status. Maar goede wiskundeleraren zijn wel essentieel, ook voor de universiteiten. Wij kunnen namelijk een buitenproportioneel deel van onze instroom herleiden tot een paar bevlogen docenten, die de leerlingen stimuleren om wiskunde te gaan studeren.”