Foto | Odette Knappers

“Je vergeet dat je met wiskunde bezig bent”

Het Gaslab wordt tot en met 31 januari dagelijks bevolkt door 3-vwo leerlingen. Ze zijn hier voor het project Wiskunde Wereld van de faculteit Wiskunde & Informatica. Dit project helpt leerlingen bij het kiezen van de vorm van wiskunde die het best bij hen past.

Het project Wiskunde Wereld is vijf jaar geleden opgestart. Docenten in het middelbaar onderwijs bleken, sinds de invoering van de Vernieuwde Tweede Fase, niet genoeg tijd te hebben om de verschillende vormen van wiskunde in hun lessen uit te leggen. “Ook is het voor hen lastig om de praktische kant te laten zien”, weet Yves Houben van de organisatie. Sinds de start van het project deden al meer dan 7.500 leerlingen mee.

De scholieren worden in het Gaslab opgedeeld in groepjes waarmee ze de zes thema’s van de dag doorlopen. Deze thema’s zijn erop gericht kinderen te laten ervaren hoe wiskunde in de praktijk toepasbaar is. Zo moeten ze bij het thema ‘postkantoor’ de meest handige route voor het bezorgen van post bepalen en bij het thema ‘restaurant’ gaat één van de opdrachten over hoeveel verschillende combinaties  gemaakt kunnen worden aan de hand van een keuzemenu.

Elk thema bestaat uit vier opgaven, iedere opgave correspondeert met een wiskundesoort. De leerlingen krijgen twintig minuten de tijd voor ieder thema. Daar is bewust voor gekozen, vertelt Houben: “Om alle opdrachten zelf te maken, hebben de leerlingen iets meer tijd nodig. Daarnaast geven we ze ook met opzet te weinig opgavenblaadjes om individueel te kunnen werken. Op die manier stimuleren we ze om samen te werken.”

De leerlingen maken de opdrachten niet zomaar; ze verdienen er Xi’s mee, de munteenheid van Wiskunde Wereld. Nadat de leerlingen de thema’s hebben doorlopen, spelen ze het finalespel. Daarin zijn ook Xi’s te verdienen. Het groepje met de grootste stapel geld aan het einde van het programma wint.

Woensdagochtend bevolken ongeveer 85 leerlingen van een school uit Bilthoven het Gaslab. Mentor Frank Oosterom is erg te spreken over de dag. “Het wedstrijdelement maakt de leerlingen fanatiek, ze gaan enthousiast bezig met de opgaven. De opdrachten zijn een mooie afwisseling tussen de verschillende soorten wiskunde, dat zorgt dat de leerlingen scherp blijven.”

Ook wiskundedocent Mark Mulder is positief. “De wiskunde wordt hier in een context geplaatst en dat zorgt voor veel enthousiasme onder de leerlingen.”

De scholieren kijken tevreden terug op de dag. Lotte von Hebel: “Dat je een doel hebt, zoveel mogelijk van die Xi’s verzamelen, maakt het leuk.” Lieke Kerstjens vult aan: “Vanochtend had ik helemaal geen zin om een hele dag met wiskunde bezig te zijn, het leek me hartstikke saai. Maar het was echt een hele leuke dag, je vergeet de tijd en je vergeet zelfs dat je met wiskunde bezig bent!” Lara Nypels vond wiskunde al leuk en weet het enthousiasme van veel leerlingen pakkend samen te vatten: “Het geeft gewoon een kick als je zo een opdracht op weet te lossen.”