oostingang campus tu eindhoven tijdelijk dicht

Oostingang campus drie weken dicht

De oostingang van de campus, aan de Insulindelaan, gaat vanaf 4 februari drie weken dicht. De afsluiting is nodig vanwege de nieuwbouw voor het FOM-instituut DIFFER, op de plek van de vroegere Werf, waarvoor een stuk van De Zaale moet worden verlegd.

De Werf aan De Rondom, waar onder andere enkele studentensportverenigingen en de huisaannemers gevestigd waren, staat inmiddels leeg en wordt gesloopt. Daarna kan worden gestart met het bouwrijp maken van het terrein en het verleggen van een deel van De Zaale, die er langs af loopt. Deze weg schuift een stukje op in de richting van het Multimediapaviljoen.

Afgelopen december moesten zestien lindebomen al plaatsmaken voor het beoogde gebouw voor DIFFER. Ook zijn enkele pompen van de warmte-koudeopslag verplaatst en wordt momenteel een stuk van de riolering verlegd. Hetzelfde moet nog gebeuren met een deel van het glasvezelnetwerk en telefoniekabels.

Tegenover de beoogde nieuwbouw, aan de oostkant van het gebouw Spectrum, komt tevens een nieuw voorzieningencluster. In dit gebouwtje komen volgens ing. Marten Dijkshoorn van Dienst Huisvesting onder meer twee -acht meter hoge- stikstoftanks, een waterstofberging, een traforuimte en een technische ruimte.

De nieuwe stikstoftanks vervangen de stikstofinstallatie die nu nog bij het bijna gesloopte N-laag staat, die in de week van 11 februari wordt ontmanteld. Het eventuele restant in deze oude tanks wordt afgefakkeld, wat betekent dat deze vloeibare stikstof verspreid over meerdere dagen gecontroleerd wordt vrijgelaten. Dat geeft enige geluidsoverlast en stikstofgaswolken -voor tachtig procent bestaand uit lucht-, zo voorspelt Dijkshoorn.

Dijkshoorn benadrukt dat de voortgang van de werkzaamheden -en daarmee de afsluiting van de oostingang- afhankelijk zijn van de weersomstandigheden. Vooral vorst kan het werk en daarmee de planning van de aannemer verstoren.

Volgens Bert Gerrits van de BedrijfsHulpVerlening komen op een drukke donderdag zo’n elfhonderd automobilisten via de oostingang de campus op. Ongeveer hetzelfde aantal verlaat het terrein in de loop van de dag ook weer aan die kant. Aan de westkant, via de Kennedylaan, komen dagelijks zo’n achttienhonderd mensen met de auto binnen.

Of de drie weken durende afsluiting van de oostingang voor chaos gaat zorgen, zal de praktijk volgens Gerrits moeten uitwijzen. Filevorming op de openbare weg is volgens hem in elk geval uit den boze. “Als het op de Kennedylaan gevaarlijk dreigt te worden vanwege de extra drukte, moet de TU/e misschien een keuze durven maken.” Hij doelt vooral op het eventueel laten openstaan van de slagbomen, “maar dat scheelt de universiteit natuurlijk een hoop inkomsten”.

De Kennedylaan-ingang is in juli en augustus eerder al langdurig afgesloten geweest vanwege Park Hilaria, de Eindhovense kermis. “Maar dat is in de zomervakantie, dan is het sowieso minder druk op de campus.”

Ook voor fietsers en voetgangers is De Zaale in de genoemde weken niet toegankelijk. Zij kunnen aan de oostkant de campus op en af door onder het Twinning Center door te rijden en tussen het Paviljoen en het Multimediapaviljoen door.

In de weken van de afsluiting worden met borden, zowel op de campus als daarbuiten, de omleidingsroutes voor auto's aangegeven.