Foto | Bart van Overbeeke

RoboCup | “Succes proberen te continueren”

“Het was fantastisch om zo’n groot toernooi naar Eindhoven te krijgen en daarmee op zulke grote schaal techniek te kunnen promoten.” Met een recordaantal van veertigduizend bezoekers voor de RoboCup kijken organisatoren René van de Molengraft en Roel Merry terug op een geslaagd evenement. De twee overwegen elke twee jaar een Dutch Open in Eindhoven te organiseren.

“Een heel belangrijk effect van RoboCup 2013 is dat de TU/e als organisator haar stempel heeft gezet”, zegt Van de Molengraft, technisch directeur van TU/e-robotteam Tech United. “Er zijn vier groepen die nu tevreden zijn: de deelnemers die kennis konden delen, de bedrijven die in contact kwamen met potentiële werknemers, universiteiten die mogelijk studentenaanmeldingen zien toenemen en het publiek dat uitleg heeft gekregen over techniek.”

Die waarde is zo groot dat Merry en Van de Molengraft erover denken om dit behaalde succes te continueren. “Het zou best kunnen dat we om de twee jaar een Dutch Open gaan organiseren.” Vanwege de opgedane ervaring en vooral vanwege de lol die ze eraan beleefden, ligt het voor de hand dat zij zelf deze kar gaan trekken.

Roel Merry, RoboCup MSL Executive bij Tech United, noemt de afgelopen week intensief. “Wat ons verraste, is dat het eind juni nog zo koud was. De camping bij het IJssportcentrum bood onderdak aan driehonderd kinderen en begeleiders. Zij hadden het de eerste nacht zo koud, dat wij winterslaapzakken, echte bedden en warmtelampen hebben gebracht.” Voor de zes Singaporezen die het daarmee nog niet warm kregen, is uiteindelijk een hotelkamer gevonden. Het is een voorbeeld van de flexibiliteit van de organisatie waaraan zij het succes toeschrijven.

Wat Merry en Van de Molengraft niet verbaasde, is dat de finale op zondag vijfduizend bezoekers trok. “Wij hadden bij de Dutch Open van vorig jaar al gezien dat wanneer je heel publieksvriendelijk bent, je veel enthousiasme creëert. Het bestuur van De RoboCup Federatie was wel verrast over de opkomst bij de finale. De president keek zijn ogen uit toen tijdens de pauze driemaal de wave rondging.”

Het zijn tips aan de Braziliaanse organisatoren van RoboCup 2014: wees publieksvriendelijk en flexibel. Daarnaast is het belangrijk dat er buiten de wedstrijden om dingen te doen zijn voor kinderen. “De interactieve workshops in combinatie met de wedstrijden maakten het voor iedereen een goed evenement.”

De begroting van RoboCup 2013 bedroeg ongeveer anderhalf miljoen euro, bijeengebracht door vele sponsoren. De TU/e nam een kwart voor haar rekening. Er waren afgelopen week 400 medewerkers in touw die de 2.500 deelnemers en 40.000 bezoekers wegwijs maakten.

RoboCup - the day after