Circus Bongo bij de TUimelaar. Foto | Bart van Overbeeke

Jarige TUimelaar laat crisis niet overheersen

Clowns, acrobaten, jongleurs, dieren met knappe kunstjes: zes weken waren de kinderen van de TUimelaar al in touw geweest met ‘het circus’. Zaterdag werd het thema op het 25-jarige kinderdagverblijf, gevestigd op het TU/e-terrein, afgesloten met een écht circus voor bijna driehonderd grote en kleine bezoekers.

TUimelaar-directeur Toon Christiaens raakt haast niet uitgepraat over het jubileumevenement van het kinderdagverblijf. “De kinderen hebben er wekenlang enorm naar uitgekeken en we hebben echt een fantastische dag gehad. Zelfs de zon kwam precies op het goede moment door.”

Circus Bongo sloeg zaterdag bij het kinderdagverblijf de kleinste van haar zeven tenten op en liet de kinderen en hun ouders genieten van onder andere een clown, jongleurs, acrobaten en een limbodanser. Ook werd een popcornkraam aangerukt, konden de kinderen zich laten schminken en stelde studievereniging Industria de deuren van haar ‘Villa’ open om de grote mensen van een drankje te voorzien.Het jaar 2013 is niet alleen vanwege het 25-jarig jubileum een bijzonder jaar voor de TUimelaar. Het is tevens het eerste jaar sinds de oprichting waarin het kinderdagverblijf actief aan klantenwerving moet gaan doen. “Ook wij hebben wel wat last van de crisis en de maatregelen van de overheid op het gebied van de kinderopvang. Concreet komt het erop neer dat we op sommige dagen groepen half gesloten hebben, wat wil zeggen dat we maximaal zeven in plaats van veertien kinderen ontvangen. Dan volstaat één leidster. Zo proberen we het gemis aan inkomsten, doordat er wat minder kindjes komen, op te vangen.”

Verder is het kinderdagverblijf druk bezig geweest met het omvormen van de eerdere verticale groepen (voor kinderen van 0 tot 4 jaar) naar horizontale groepen (0 tot 2,5 jaar óf 2,5 tot 4 jaar). Vandaag is voor het eerst met de nieuwe, volledig horizontale groepsindeling gewerkt.
De TUimelaar was volgens Christiaens ook ‘klaar voor deze inhoudelijke ontwikkeling’, onder meer kijkend naar de groeiende aandacht voor voorschoolse en vroegschoolse educatie (vve) op kinderdagverblijven. “Verhoudingsgewijs worden er meer activiteiten opgezet dan voorheen, gekoppeld aan thema’s. In homogene groepen kun je daar gemakkelijker invulling aan geven.”

In september wacht het jarige kinderdagverblijf nog een personeelsfeest voor de medewerkers en hun partners - zoals altijd “redelijk lowprofile”, aldus de directeur, “maar wel íets uitgebreider dan normaal. Want ook in deze tijd moet je vooral blijven vieren - anders kom je ook nog in een emotionele crisis terecht”.