Onderzoek naar slimme straatverlichting

De TU/e gaat in samenwerking met de gemeente Eindhoven, Philips en partners uit het bedrijfsleven een onderzoek doen naar de effecten van adaptieve straatverlichting. In de wijk Achtse Barrier wordt de proef op de som genomen met slimme leds.

De leds zullen door middel van sensoren reageren op de beweging van auto's, fietsers en voetgangers weggebruikers in de omgeving. De intelligente straatverlichting zal volgens voorgeprogrammeerde algoritmen het lichtniveau van een aantal lampen aanpassen gedurende een bepaalde tijd.

“Doelstellingen van het onderzoek zijn een beter inzicht krijgen in de technologie achter adaptieve straatverlichting en de effecten die deze heeft op het energieverbruik en de sociale- en verkeersveiligheid,” zegt prof.dr.ir. Elke den Ouden van de TU/e, programmamanager Brilliant Streets & strategisch directeur van LightHouse, partner van het Intelligent Lighting Institute van de TU/e.

“Wij bieden als stad graag een podium voor innovatie en dit onderzoek is voor ons heel interessant. Wij willen graag dat bewoners zich prettig voelen in de openbare ruimte. Intelligente, duurzame straatverlichting draagt daar aan bij en het werkt pas echt goed voor mensen als bewoners bij de ontwikkeling daarvan mee kunnen doen”, aldus Mary-Ann Schreurs, wethouder Innovatie, Cultuur en Openbare Ruimte.

Het onderzoeksgebied beslaat een deel van de buurt Achtse Barrier. Een ander deel geldt als referentiegebied. Bewoners van het onderzoeks- en referentiegebied ontvangen in in mei, augustus en november 2013 van de TU/e een vragenlijst over de buurtbeleving, sociale veiligheid, verkeersveiligheid en de kwaliteit van de verlichting.

Eindhoven heeft overigens niet de primeur. Deelgemeente Berkel-Enschot in Tilburg heeft in 2010 als eerste in Nederland een wijk uitgerust met lantaarns waarvan het licht reageert op de aanwezigheid van voetgangers, fietsers en autoverkeer in de straten. Met de zogeheten LumiMotion-verlichting van Philips zijn daar besparingen van tachtig procent op de energiekosten van straatverlichting mogelijk gemaakt.