Studentenwerving in Londen smaakt naar meer

Londen blijkt een rijke bron om studenten te werven voor de TU/e. Het aantal potentiële bachelorstudenten dat vanuit Engeland naar Eindhoven kan worden gehaald, lijkt ongekend. Die conclusie durft Marjan van Ganzenwinkel wel aan. Zij was deze week voor de TU/e op wervingscampagne in de Engelse hoofdstad.

Van Ganzenwinkel, studievoorlichter van het Communicatie Expertise Centrum (CEC), was in Londen om zeven Engelstalige majors van het TU/e-bacheloronderwijs aan te prijzen. Aanvankelijk zou ze dat samen met Inge Adriaans (coördinator internationale projecten bij STU) doen, maar deze strandde door een onverwachte sneeuwstorm in Parijs. Cursor sprak Van Ganzenwinkel terwijl ze op de luchthaven Stansted uitgeput wacht op haar vlucht naar huis.

Energie kostte het zeker, maar ook in haar eentje wist Van Ganzenwinkel afgelopen woensdag de Engelse decanen, scholieren en ouders warm te krijgen voor een studie aan de TU/e. De nadruk lag op de voorlichting aan de decanen. Veel van hen waren van ver buiten Londen op de ontmoeting met een aantal Nederlandse universiteiten afgekomen. Eindhoven was tussen  Tilburg, Leiden, Groningen en Maastricht, als enige technische universiteit present. En met succes. Een aantal Britse decanen komt  volgende week de TU/e bezoeken.

De bijeenkomst op een middelbare school in Londen trok tientallen belangstellenden. Van Ganzenwinkel: "Dat aantal staat niet in verhouding tot het enorme bereik dat je met zo'n ontmoeting creëert. Voor de TU/e is het bij deze ene ontmoeting gebleven. Sommige Nederlandse universiteiten hebben vanuit Londen nog andere delen van Engeland en Wales bezocht voor promotie."

Nu de collegegelden in Engeland oplopen tot 11.000 euro per jaar wordt studeren in het buitenland heel aantrekkelijk voor Britse scholieren. Ter vergelijking: een jaar collegeld aan de TU/e kost nog geen 2000 euro. Van Ganzenwinkel proeft ondanks deze sterke troef toch een afwachtende houding."Zie die Britten maar eens van hun eiland te krijgen. Je moet heel wat vooroordelen over Nederland doorprikken", meent ze. "De zee is niet de enige barrière. De Engelsen zijn niet of nauwelijks op de hoogte van onze cultuur. Ze zijn verrast dat de kwaliteit van ons onderwijs over de hele linie zo hoog is. En dat Eindhoven een vliegveld heeft zodat ze goedkoop op een neer kunnen reizen. Zelfs het feit dat Nederlanders hun talen spreken en Eindhoven relatief goedkoop is om te wonen en studeren, zorgt nog steeds voor verbazing."

De trip naar Londen was 'leerzaam' volgens Van Ganzenwinkel. "Ik zie zeker aanknopingspunten. Niet alleen Londen, maar heel Groot-Brittannië heeft veel potentie om er studenten te werven. We hebben nu op de TU/e zeven studenten uit het Verenigd Koninkrijk. Dat aantal kunnen we in de toekomst gemakkelijk verveelvoudigen."