TU/e gaat Britse studenten werven

De TU/e presenteert 13 maart zeven bacheloropleidingen in Londen. Sinds het collegegeld in het Verenigd Koninkrijk is opgehoogd, zoeken Britse studenten vaker hun toevlucht in het buitenland. Het is de eerste keer dat de universiteit studenten centraal werft in Engeland voor de Engelstalige majors van het Bachelor College. Dit initiatief is een pilotproject voor centrale internationale bachelorwerving.

Met bijna alle andere Nederlandse universiteiten presenteert de TU/e zich volgende week woensdag op een voorlichtingsmarkt op een ‘public school’ in Londen. Daar komen schooldecanen, middelbare scholieren en hun ouders om zich te oriënteren op een studie in Nederland. Marjan van Ganzenwinkel (studievoorlichter CEC) en Inge Adriaans (coördinator internationale projecten bij STU), promoten de TU/e onder meer in een pitch van vier minuten. “We brengen het  Bachelor College onder de aandacht, vertellen over het niveau van de opleidingen, over het Engelstalige onderwijs en over het carrièreperspectief ”, vertelt Van Ganzenwinkel. Overigens staat de TU/e er als enige technische universiteit.

Engelse universiteiten mogen sinds dit collegejaar 11.000 euro collegegeld vragen. Reden voor veel Britse studenten om over hun landsgrenzen heen te kijken. Op dit moment staan zeven studenten met de Britse nationaliteit ingeschreven aan de TU/e, blijkt uit cijfers van STU.

Binnen de universiteit klinkt al langer de roep om de buitenlandse bachelorwerving centraal aan te pakken. Dat wil zeggen dat  CEC en STU dit oppakken in samenwerking met de faculteiten.  Tot nu toe regelden de bacheloropleidingen dit zelf. Op 21 maart komen verschillende Britse decanen naar Eindhoven om hier een kijkje te nemen en die centrale werving krijgt in 2014 verder gestalte.