Henk en Marianne Timmer leren zuinig rijden bij pitstop aan TU/e

Ex-topsporters Henk en Marianne Timmer hebben maandag tijdens de Shell FuelSave Driving Challenge een bezoek gebracht aan het Shell Eco-marathon team TU/ecomotive uit Eindhoven. Zij ontvingen deskundig advies over brandstofbesparing van TU/e studenten. Op hun beurt gaven Marianne en Henk vanuit hun nieuwe rol als coaches uitleg aan het team over wat er nodig is om een topprestatie te leveren.

De Shell FuelSave Driving Challenge heeft als doel Nederlanders bewuster te maken van hun rijgedrag en hoe dit invloed kan hebben op het brandstofverbruik. De studenten zijn de aangewezen experts om Marianne en Henk bij te staan met advies, omdat zij samen met 3000 andere studenten uit heel Europa unieke zuinigheidsrecords proberen te vestigen tijdens de Shell Eco-marathon in de straten van Rotterdam. Deze kennis rondom de toekomst van energie en mobiliteit brengen Marianne en Henk in de praktijk door te bewijzen dat iedere automobilist brandstof kan besparen.

Automotivestudent Tim Gerth vindt het geweldig dat bekende topsporters interesse tonen in TU/ecomotive. “We zijn op dit moment hard bezig met de laatste voorbereidingen voor de Shell Eco-marathon. We hebben goede tips van Henk en Marianne gekregen over hoe je een ultieme topprestatie kunt neerzetten. Zij wisten trouwens vrij goed hoe je zo energiezuinig mogelijk kan rijden, maar ik denk dat wij ze nog wat handige tips hebben kunnen geven. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om goed om je heen te kijken, zodat je tijdig kunt anticiperen op je medeweggebruikers.”

Marianne: “Zowel Henk als ik weet als ex-topsporters wat er nodig is om een topprestatie neer te zetten. Daarbij is het vooral belangrijk om je krachten te verdelen en slim om te gaan met je energie. Het is een uitdaging om deze kennis toe te passen in deze competitie met mijn man. Het bezoek aan het TU/ecomotive team heeft ons in ieder geval veel nieuwe tips opgeleverd die we tijdens de rit kunnen toepassen.”

Het bezoek van Henk en Marianne Timmer aan de TU Eindhoven is onderdeel van de Shell FuelSave Driving Challenge. Tijdens deze sportieve uitdaging strijden ze tegen elkaar om zo zuinig mogelijk te rijden. In twee dagen zullen zij vijf provincies bezoeken en een afstand van ongeveer 500 kilometer afleggen met een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Op 7 mei sluiten ze hun reis af in Rotterdam, waar de winnaar bekend gemaakt zal worden.

Tijdens de Shell Eco-marathon, die van 15 t/m 19 mei plaatsvindt, nemen meer dan 3.000 studenten uit 24 landen het tegen elkaar op met hun zelfgebouwde auto’s.