Foto | Bart van Overbeeke

Zelfbouwauto met aspiratie om de weg op te gaan

De spiegel, de ruitenwisser en het dashboard zitten er nog niet op, maar dat zijn details. Em01 is klaar om te rijden en om mee te doen aan de Shell eco-marathon. TU/ecomotive, een team van acht tweedejaars Automotivestudenten, heeft ongelofelijk veel werk verricht. Drie weken geleden was er alleen nog maar een frame. Tussen 15 en 19 mei kan er een elektrische auto van aluminium, plexiglas en tape meedoen aan de competitie voor studententeams om zo zuinig mogelijk te rijden.

Het wedstrijdcircuit ligt rondom Ahoy in Rotterdam op openbare wegen. Drieduizend studenten uit 24 landen zullen proberen met zo weinig mogelijk energie tien rondjes te rijden en zestien kilometer af te leggen. In de klasse UrbanConcept, waar TU/ecomotive aan meedoet , moet er ook nog iedere ronde gestopt worden. Dat hoeft niet in de andere klasse ‘Prototype’, waar het puur om de efficiëntie van de motor gaat. Naast de TU/e hebben vijf andere Nederlandse universiteiten een deelnemend team, allen in de UrbanConcept klasse. Het is voor het eerst dat de TU/e meedoet aan de Shell eco-marathon.

“We gaan niet winnen”, voorspelt teammanager Tim Gerth, “maar we willen vooral laten zien dat het kan, een energiezuinige wagen bouwen in zo’n korte tijd.” In september begonnen de studenten via een OGO-project aan de em01 te werken. Het bijzondere is dat zij de wagen ook door Rijksdienst voor het Wegverkeer willen laten goedkeuren. Dan kan de em01 -in de gedachten van Gerth wordt ze Penny genoemd- met kentekenplaat de openbare weg op. Maar door dit doel moeten er wel concessies gedaan worden en levert het team competiviteit in.

Gerth: “We verwachten in de top tien te eindigen. Als we niet winnen, is dat geen schande. We zijn vooral trots op het feit dat we een grote zuinige stadsauto kunnen bouwen. Ze zal produceerbaar zijn voor minder dan achtduizend euro.”

De goedkeuring door RWD is echter wel een langetermijndoel geworden, stelt Gerth. “Eerst maar gewoon meedoen aan de wedstrijd.” Pas drie weken geleden is het frame in Gemini afgeleverd en kon TU/ecomotive gaan bouwen. Er is een grote bak gemaakt waarin meer accu’s kunnen komen, er kan nog een tweede stoel worden geplaatst en de vleugeldeur draait soepel naar boven. Die stoel en de extra accu’s zijn er nu nog niet, het gewicht moet lager dan 205 kilo zijn. “Het heeft lang geduurd voor we durfden te wegen”, zegt Texas van Leeuwenstein, die samen met Wilco Pesselse het coureursteam vormt. Inmiddels weten ze dat em01 rond de tweehonderd kilo weegt.

De laatste weken hebben de coureurs en Tim Gerth fulltime gebouwd. Alle feesten “en erger, het zonnige weer” hebben ze overgeslagen. “En nu we naar buiten kunnen met de kar regent het.” Deze middag moeten de laatste accessoires aangebracht worden, waaronder de stickers van de sponsors. Na de wedstrijd zal em01 nog gebruikt worden voor promotieactiviteiten van Shell en de TU/e. Het TU/ecomotiveteam gaat na de wedstrijd vooral weer met de neus in de boeken. “Er is veel studie in te halen.”