Hans Kuipers met 'zijn' tijdschrift. Foto | Marc Blommaert

Honderd artikelen TU/e-prof in chemietijdschrift

TU/e-hoogleraar prof.dr.ir. Hans Kuipers is de eerste auteur die honderd artikelen heeft gepubliceerd in Chemical Engineering Science. Tijdens een conferentie in Noordwijkerhout ontving hij gisteravond, dinsdag 28 mei, een speciale editie van dit wetenschappelijke tijdschrift, gemaakt door collega’s.

Van zijn eerste artikel op basis van zijn afstudeerwerk over massa-overdracht met complexe reversibele chemische reacties, tot aan zijn recente artikelen over fluïdisatie: alle honderd artikelen van Kuipers kregen een plek in het virtuele themanummer van Chemical Engineering Science dat zijn collega’s produceerden. Daarnaast maakten ze ook een beperkte papieren oplage met daarin twaalf artikelen die volgens hen een grote impact -kunnen- hebben op het gebied van meerfase-reactormodellering.

Dr.ir. Niels Deen en prof.dr.ir. Marten van Sint Annaland zijn de collega’s die de publicatie van het themanummer coördineerden. ‘Het is een eerbetoon aan een buitengewone carrière, die nog steeds volop gaande is’, schrijven ze in hun voorwoord.
Kuipers studeerde chemie aan de hts in Hengelo en Chemical Engineering aan de Universiteit Twente. Daar promoveerde hij aansluitend op ‘detailed micro balance modeling of gas-fluidized beds’. Later werd hij universitair docent, universitair hoofddocent en uiteindelijk hoogleraar Fundamentals of Chemical Reaction Engineering.
In 2009 kreeg Kuipers de prestigieuze Advanced Grant van de European Research Council. Een jaar later breidde de prof zijn onderzoeksactiviteiten uit naar de TU/e en verhuisde hij, met zijn voltallige staf, naar Eindhoven.

Kuipers ontving het eerste exemplaar van ‘zijn’ tijdschrift gisteravond tijdens de Fluidization XIV-conferentie in Noordwijkerhout, die hij deze week voorzit. De speciale virtuele uitgave is tot en met 24 augustus gratis te lezen op de site van Elsevier.