De 'bovenlipse' tussenstand bij vijf teamleden.

Studenten ‘snorren’ voor het goede doel

Een echte Dali, Zorro of Trucker: studenten van Biomedische Technologie en Werktuigbouwkunde laten deze maand hun snorren staan voor Movember. Met dit jaarlijkse evenement wordt aandacht gevraagd voor de gezondheid van mannen en geld ingezameld voor onder andere het onderzoek naar prostaatkanker en teelbalkanker.

Het idee voor een studententeam in het kader van Movember begon bij BMT-student Jules Lancee en een vriend van hem die in Tilburg studeert. “Maar in onze vriendengroep kwam het initiatief niet echt van de grond.” Bij collega-afstudeerders in Gemini bleek daarentegen wél flink wat animo te bestaan voor een maandje ‘snorren’ voor het goede doel. Zestien leden telt team ‘Dat zit wel snor’ inmiddels, overwegend studenten aan de TU/e.

Een maand lang voor schut lopen, daar komt het volgens Lancee en teamgenoot Joris Dufils toch wel op neer. Maar dan wel in stijl: ieder werkt met zorg aan zijn eigen model snor. Lancee cultiveert bijvoorbeeld een zogenoemde ‘Trucker’. “Die is best cool. En als ik er dan tóch een maand gek moet uitzien, dan ook meteen maar góed.”

Dufils weet nu al dat hij de gezichtshaardracht niet in ere gaat houden - mede omdat zijn vriendin beloofd heeft te doneren zodra haar liefje zich weer glád scheert. “Bij mij gaat de snor er na november af.” Lancee is direct alert: in de afstudeerruimte waar de studenten werken, staat een donatiedoos.  Teamleden die deze maand durven te spreken van ‘november’ in plaats van ‘Movember’, moeten een euro doneren. “Alwéér”, verzucht Dufils.

Behalve de lol zien de mannen zeker ook het belang van Movember in. Veel seksegenoten zijn volgens Dufils niet al te bewust bezig met hun gezondheid en eventuele risico’s. “Mannen zijn misschien, meer dan vrouwen, bang om te zeggen dat ze iets voelen, bang dat er ‘iets’ kan zijn. Hierdoor blijft een hoop verborgen.”

Volgens hem is het belangrijk dat bijvoorbeeld ziektes als prostaatkanker en teelbalkanker niet als taboe worden gezien. “Ik ben in februari zelf geopereerd aan ‘mijn mannelijkheid’ en men dacht even dat er iets verontrustends speelde. Achteraf bleek er niks aan de hand te zijn, maar je gaat wel even enge dingen denken. Vooral teelbalkanker schijnt bij jonge mannen vaak voor te komen, het is goed om daar alert op te zijn.”

Via onder meer flyers en posters proberen te studenten zoveel mogelijk potentiële kasspekkers naar hun Movember-pagina te krijgen. Ook willen ze aan het einde van de maand, bij wijze van eindspurt, een kleinschalig diner organiseren om extra geld in te zamelen. Daarnaast willen ze shirts laten bedrukken met hun zelfontworpen QR-code die naar dezelfde sponsorpagina leidt.

Op het moment staat de teller op 125 euro, waarmee het team landelijk op de 372e plaats staat. Daarmee zijn ze zelf nog lang niet tevreden; de TU/e’ers mikken op een plek in de top-honderd. In heel Nederland zijn momenteel ruim veertienduizend geregistreerde Mo-teams, die samen tot dusver rond de 278.000 euro binnen harkten voor het goede doel.

Ook de feestcommissie van studievereniging Protagoras is in snorstemming. 'Snorro' is het thema van een feest op dinsdag 19 november in café Santé. De avond is volgens de studievereniging ter promotie van Movember, maar er wordt geen geld ingezameld voor het goede doel.